انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : جمعه 8 آذر1403 - 2:01am



پاسخ به موضوع  [ 6542 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 449 , 450 , 451 , 452 , 453 , 454 , 455 ... 655  بعدی
 ردیاب یونی ساخت دوستان سایت همسایه (فرانکو) 
نویسنده پیغام
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
جهان بین نوشته است:
جناب عرفان الان با قطع ولوم 10 کیلو امپلی و بیرون آوردن کریستال خروجیش صفر بود با افزایش خازنها تونستم به بالاتر از صفر برسونم و امتحان کردم تا 10 نانو ولتاز بشدت افزایش داشت -بعد برای تنظیم 2.5 نانو گذاشتم یعنی دوتا 1 نانو و یک 560 پیکو موازی کردم ولتاژش در حد چند میلی ولت رو عقربه به زور مشاهده میشد و گفتم باید کمتر بشه 2 نانو گذاشتم صفر بود----الان 2.2 نانو گذاشتم یعنی دوتا 1 نانو و یک 220 پیکو که به عبور از صفر نزدیک بشه اما همچنان صفره ----بنظر شما مقادیر در چه واحدی اهمیت دارن ایا ضرورتی داره که مثلا 2.2 نانو بشه 2.3 یا 2.4 اگر همچنان از صفر رد نشه؟ یا همین مقدارم دقت کافی رو داره؟


به امید خدا شما تایید کنید برم تو محیط خارج شهر بقیه تنظیمات رو انجام بدم - یه دنیا سپاس @};-

شما وقتی مدارت تغییرات آمپلی و سلف رو داره چرا ولوم آمپلی رو قطع کردی؟!!!!!!!
شما باید در حالت حداقلی ولوم آمپلی ،مرز صفر ولت رو بدست بیاری نه اینکه ولوم آمپلی رو قطع کنی.
ولم آمپلی رو وصل کن و در حداقل بزار.کریستال رو قطع کن و عملیات بدست آوردن مرز صفر ولت رو طبق توضیحات توی فایل انجام بده.
اگر مرز صفر ولت مدار شما (با توجه به ترانزیستوری که قرار دادی) مثلا با ظرفیت 10 نانو برای خازنهای 13و14 بدست میاد هیچ اشکالی نداره و جای تعجب و نگرانی نیست که این مقدار از 560 پیکو به 10 نانو تغییر کرده.اگر چه در تقریبا همه موارد ظرفیت های مناسب(برای اغلب ترانزیستورهای BC....B,C چیزی از 1 نانو تا 6.8 نانو میشه.بنابراین ظرفیت هر چه شد مهم نیست.مهم اینه که خازنی رو انتخاب کنی که وقتی ولتاژ خروجی رو در حالت قطع کریستال و حداقلی ولوم آمپلی میگیری قبل از صفر بیوفته.ا


آخرین بار توسط erfan در پنج شنبه 16 آبان1398 - 5:40pm ویرایش شده است، در کل 1 بار ویرایش شده است.



پنج شنبه 16 آبان1398 - 5:24pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
جهان بین نوشته است:
جناب عرفان الان با قطع ولوم 10 کیلو امپلی و بیرون آوردن کریستال خروجیش صفر بود با افزایش خازنها تونستم به بالاتر از صفر برسونم و امتحان کردم تا 10 نانو ولتاز بشدت افزایش داشت -بعد برای تنظیم 2.5 نانو گذاشتم یعنی دوتا 1 نانو و یک 560 پیکو موازی کردم ولتاژش در حد چند میلی ولت رو عقربه به زور مشاهده میشد و گفتم باید کمتر بشه 2 نانو گذاشتم صفر بود----الان 2.2 نانو گذاشتم یعنی دوتا 1 نانو و یک 220 پیکو که به عبور از صفر نزدیک بشه اما همچنان صفره ----بنظر شما مقادیر در چه واحدی اهمیت دارن ایا ضرورتی داره که مثلا 2.2 نانو بشه 2.3 یا 2.4 اگر همچنان از صفر رد نشه؟ یا همین مقدارم دقت کافی رو داره؟


به امید خدا شما تایید کنید برم تو محیط خارج شهر بقیه تنظیمات رو انجام بدم - یه دنیا سپاس @};-

در مورد سوالی که گفتی مقادیر تا چه حد اهمیت دارن:اگر خروجی مقدار دهم ولت داشت باید رنج خازنها رو انقد بیاری عقب تا یا خروجی بشه در حد چند صدم ولت یا اینکه بیوفته رنجی قبل تر از اون رنجی که باهاش خروجی صدم ولت میداد.یعنی اگر با خازن مثلا 2 نانو 0.12 صدم خروجی داری باید خازن مثلا 1.8 نانو یا 1.5نانو بزاری که بیاد رو مقدار مثلا 0.05 صدم.اگر اینجا رسید خوبه و این مقدار چون صدم ولت هست اشکالی نداره و میتونی همین مقدار 1.5 نانو رو قرار بدی.
اگرهم مقدار 1.2 نانو بزاری که مثلا بیاد قبل از صفر باز م مناسبه.دیگه حساس نباش که این 1.2 نانو چقدر افتاده قبل از صفر و نگران زیادی بودنش نباش.همین که رنج قبل تر از 1.5 نانو هست و افتاده قبل از صفر کافیه.


پنج شنبه 16 آبان1398 - 5:39pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: یکشنبه 23 آبان1395 - 11:00pm
پست: 203
پاسخ با نقل قول
سلام دوستان چند وقتیه بود که نتونستم به تاپیک سر بزنم
درگیر کار روی تنظیمات دستگاه خودم هستم برای دریافت اثر آسمان بدون تعویض قطعات. یه روشی رو تست کردم که اگر به خوبی جواب بده معضل و مشکلات کالیبره کردن خیلی کمتر خواهد شد و در هر مکانی که قرار بگیریم به راحتی میتوان دستگاه رو روی بهترین حساسیت تنظیم کرد :-BD


پنج شنبه 16 آبان1398 - 7:47pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: یکشنبه 23 آبان1395 - 11:00pm
پست: 203
پاسخ با نقل قول
L-) :-? :-?


آخرین بار توسط Sooorooosh در پنج شنبه 16 آبان1398 - 9:47pm ویرایش شده است، در کل 1 بار ویرایش شده است.



پنج شنبه 16 آبان1398 - 9:41pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور1396 - 10:26pm
پست: 603
محل اقامت: نیویورک
پاسخ با نقل قول
erfan نوشته است:
جهان بین نوشته است:
جناب عرفان الان با قطع ولوم 10 کیلو امپلی و بیرون آوردن کریستال خروجیش صفر بود با افزایش خازنها تونستم به بالاتر از صفر برسونم و امتحان کردم تا 10 نانو ولتاز بشدت افزایش داشت -بعد برای تنظیم 2.5 نانو گذاشتم یعنی دوتا 1 نانو و یک 560 پیکو موازی کردم ولتاژش در حد چند میلی ولت رو عقربه به زور مشاهده میشد و گفتم باید کمتر بشه 2 نانو گذاشتم صفر بود----الان 2.2 نانو گذاشتم یعنی دوتا 1 نانو و یک 220 پیکو که به عبور از صفر نزدیک بشه اما همچنان صفره ----بنظر شما مقادیر در چه واحدی اهمیت دارن ایا ضرورتی داره که مثلا 2.2 نانو بشه 2.3 یا 2.4 اگر همچنان از صفر رد نشه؟ یا همین مقدارم دقت کافی رو داره؟


به امید خدا شما تایید کنید برم تو محیط خارج شهر بقیه تنظیمات رو انجام بدم - یه دنیا سپاس @};-

در مورد سوالی که گفتی مقادیر تا چه حد اهمیت دارن:اگر خروجی مقدار دهم ولت داشت باید رنج خازنها رو انقد بیاری عقب تا یا خروجی بشه در حد چند صدم ولت یا اینکه بیوفته رنجی قبل تر از اون رنجی که باهاش خروجی صدم ولت میداد.یعنی اگر با خازن مثلا 2 نانو 0.12 صدم خروجی داری باید خازن مثلا 1.8 نانو یا 1.5نانو بزاری که بیاد رو مقدار مثلا 0.05 صدم.اگر اینجا رسید خوبه و این مقدار چون صدم ولت هست اشکالی نداره و میتونی همین مقدار 1.5 نانو رو قرار بدی.
اگرهم مقدار 1.2 نانو بزاری که مثلا بیاد قبل از صفر باز م مناسبه.دیگه حساس نباش که این 1.2 نانو چقدر افتاده قبل از صفر و نگران زیادی بودنش نباش.همین که رنج قبل تر از 1.5 نانو هست و افتاده قبل از صفر کافیه.



منظورم کم کردم درجه ولوم هست نه جدا کردنش الان ولوم بستم و کریستال بیرون اوردم تنظیم کردم با همون 2.2 نانو صفر رو گرفتم ولی اصلا حساسیت ندارم - دسته فلزی هست و به منفی وصله بقیه مدارر بدون شیلده تو جعبه mdf سه میل باتری هم دوره ازش----دیسپلی خیلی حساسه و طبق اصول تغییر مقاومتهای 6.8 و.... همون رو انجام دادم که حساستر بشه - ولوم 1 مگ رو بدون تغییر میزارم همیشه تا اخر اهم خودش--الان دوتا پایه از ولوم 1 مگ وصله به مدار درسته؟ ----و بعد -تنها حالتی که کمی گیرندگی داره وقتی هست که دستم از دسته جدا باشه و رو میز بزارم اونوقت انگشتم رو به هر سمتی از ترانزیستورها و خازنهای 1 پیکو ببرم از 5 سانتی واکنش نشون میده حتی با ولوم بسته--کلا واکنش مدار با تغییرات مقادیر بنوحی است که گاهی با نزدیک کردن دستم به خازنهای 1 پیکو سنس میشه و گاهی هم سمت ترانزیستور امپلی و حتی بقیه ترانزیستورها- گاهی هم با لمس انتن واکنشی دارم --------چه ولوم تا اخر چه اول فقط به لامپ واکنش دارم به عوامل دیگه واکنش خاصی ندارم و حتی تو کوچه هم تست کردم نه سیم برقی میزنه نه اسمون- خواستم برم بیابون گفتم اصلا حساسیت نداره ---موندم کریستال 10 مگ هم گذاشتم و خازنها رو 4 تا 1 پیکو گذاشتم تغییرات جزیی هست و حساسیت نداره-کاش حداقل بوق و روشنی بی ثباتی رو بگیرم بعد برسم سر تنظیمش متسفانه اون واکنشها هم نیست :| ترانزیستورهام bc547b هست با bc548c هم همین داستان بود-------ولی اگه خازن های موازی رو ببرم بالا میدونم حساسیتش میره بالا اما ولی دیگه مرز صفر از بین میره :((


بعد تو اندازه گیری ولتاژ خروجی بنده اصلا ولتاژی تو خروجیم نیست که بخواهد افزایش پیدا کنه نهایتا باشه چند میلی ولت
تنظیماتم برای سنس اسمون 1 مگ تا اخر مقاومت خودش میبریم بالا ----ولوم امپلی بسته میشه تا نزدیک اتصال کامل یا حداقل اهم خودش----بعد استانه و میچرخونیم تا تمایل به پایه ای کنه که وصل مثبته ----کلا تمام ولومها تا انتهای حساسیت خودشونم هم باشن هیچ واکنشی در کوچه پس کوچه شهر هم ندارم چه بررسه بیابون

الان دقیقا 70 روز هست بطور دایمی و شبانه روزی دارم با تاپیک و مدارات دیجیتالی pdk و فرانکو ور میرم بعد از کار روی pdk بدلیل مشکلات شماتیک عمومی مجبور شدم با وجود هزینه اونو موقتا کنار بگذارم ، اومدم این طرح رو بسازم ، در خصوص اینکه مدارم بطور حتم مشکلی تو مونتاژ نداره ، باتری کتابی جفتی گذاشتم 18 ولت ... انتن هم 1 متری ، در صورت نیاز مجبورم عکس و فیلم بزارم ، اگه مشکلم حل بشه و بتونم به یه نتیجه کوچک هم برسم ، حتما کمک شما را با تحقیق و تکمیل دور بردن کردن جبران میکنم ،میتونم لوپ pdk رو روی این طرح پیاده کنم ، حتی دوربرد کنم طرح رو ،


پنج شنبه 16 آبان1398 - 9:44pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
در مورد دور برد کردن مدار فرانکو و استفاده از لوپ pd حرفی ندارم چون میدونم کاملا اشتباه هست.ولی وقتی خودم رو میزارم جای شما درک میکنم که چرا این ایده ها رو دارید.در اینده که واکنش های فرانکو رو مشاهده کنی متوجه میشی که ایده افزایش برد و استفاده از لوپ های دیگه برای این مدار و این نوع ساختن ،چقدر میتونه اشتباه باشه.ولی به هر حال هر کس دوست داره ایده و افکارش رو دنبال کنه و لزوما عیبی نداره ولی باید توجه کنه شاید کاملا باعث تلف شدن وقت و انرژی و هزینه اش بشه.
درنوشتار و گزارشهای شما عیبی هست که باید رفع کنی تا خوانده متوجه منظور شما بشه.مثلا وقتی میگی دستم رو به جای جای مدار نزدیک میکنم واکنش داره باید دقیقا توضیح بدی که منظظورت از واکنش چیه.یعنی تو استانه خاموش گذاشتی و نزدیک میکنی ال ای دی روشن میشه یا برعکس.هر نوع واکنش رو باید توضیح بدی.زمانی یک موضوع رومیخوای مطرح کنی ،این موضوع برای خودت که میدونی چی به چیه مفهوم داره ولی برای کسی که نمیدونه چی رو توضیح میدی مفهوم نداره .یعنی هر نوع توضیحت رو دقیق مطرح کن و نوع واکنشت رو شرح بده.
فرمودی تو اندازه گیری ولتاژ خروجی هیچ ولتاژی نداری.اگر منظورت زمانی هست که همه قطعات وصل هست و مدار حالت عادی خودش رو داره ولی ولتاژی نیست پس حتما عیبی در مدار وجود داره.دونه دونه طبقات ترانزیستوری رو چک کن و ببین از کجا به بعد ولتاژ نداری.
اینکه میگی مدار هیچ واکنشی نداره به معنی عیب نیست و البته به معنی درستی هم نیست.چک کن ببین ولتاژ های مدار مناسب هستن یا نه.
چون توضیحاتت ناقص هست و شفاف نیست نمیتونم نظری بدم.این مدار الارغم ساده بدون طرح در نگاه اولیه بسیااااار ظرافت ها و نکته های پیچیده ای داره.گاهی چنان بازی هایی در میاره که آدم رو کلافه میکنه.ولی این دقیقا خاصیت اینگونه مدارهاست.اول و اول و اول از سلامت منتاژ و قطعات و اتصالات اطمینان پیدا کن.بارها و بارها همه چیز رو دنبال کن و چک کن.


پنج شنبه 16 آبان1398 - 11:36pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور1396 - 10:26pm
پست: 603
محل اقامت: نیویورک
پاسخ با نقل قول
erfan نوشته است:
در مورد دور برد کردن مدار فرانکو و استفاده از لوپ pd حرفی ندارم چون میدونم کاملا اشتباه هست.ولی وقتی خودم رو میزارم جای شما درک میکنم که چرا این ایده ها رو دارید.در اینده که واکنش های فرانکو رو مشاهده کنی متوجه میشی که ایده افزایش برد و استفاده از لوپ های دیگه برای این مدار و این نوع ساختن ،چقدر میتونه اشتباه باشه.ولی به هر حال هر کس دوست داره ایده و افکارش رو دنبال کنه و لزوما عیبی نداره ولی باید توجه کنه شاید کاملا باعث تلف شدن وقت و انرژی و هزینه اش بشه.
درنوشتار و گزارشهای شما عیبی هست که باید رفع کنی تا خوانده متوجه منظور شما بشه.مثلا وقتی میگی دستم رو به جای جای مدار نزدیک میکنم واکنش داره باید دقیقا توضیح بدی که منظظورت از واکنش چیه.یعنی تو استانه خاموش گذاشتی و نزدیک میکنی ال ای دی روشن میشه یا برعکس.هر نوع واکنش رو باید توضیح بدی.زمانی یک موضوع رومیخوای مطرح کنی ،این موضوع برای خودت که میدونی چی به چیه مفهوم داره ولی برای کسی که نمیدونه چی رو توضیح میدی مفهوم نداره .یعنی هر نوع توضیحت رو دقیق مطرح کن و نوع واکنشت رو شرح بده.
فرمودی تو اندازه گیری ولتاژ خروجی هیچ ولتاژی نداری.اگر منظورت زمانی هست که همه قطعات وصل هست و مدار حالت عادی خودش رو داره ولی ولتاژی نیست پس حتما عیبی در مدار وجود داره.دونه دونه طبقات ترانزیستوری رو چک کن و ببین از کجا به بعد ولتاژ نداری.
اینکه میگی مدار هیچ واکنشی نداره به معنی عیب نیست و البته به معنی درستی هم نیست.چک کن ببین ولتاژ های مدار مناسب هستن یا نه.
چون توضیحاتت ناقص هست و شفاف نیست نمیتونم نظری بدم.این مدار الارغم ساده بدون طرح در نگاه اولیه بسیااااار ظرافت ها و نکته های پیچیده ای داره.گاهی چنان بازی هایی در میاره که آدم رو کلافه میکنه.ولی این دقیقا خاصیت اینگونه مدارهاست.اول و اول و اول از سلامت منتاژ و قطعات و اتصالات اطمینان پیدا کن.بارها و بارها همه چیز رو دنبال کن و چک کن.



بله درسته ، متاسفانه تو این مدت ، تحت فشار بودم و زیاد ذهنم مشغوله ، و تو نوشتن دقت کافی رو نداشم ، شما بزرگوار ببخشید ، منظورم از واکنش همون سنس روشنی ال ای دی ها هس که به ترتیب با نزدیک شدن انگشتم به سمت قطعات بترتیب روشن میشن ، نهایت حساسیت از پشت خازن 100 پیکو پشت سلف و خازنهای 1 پیکو هست و ، فاصله 6 سانتی ال ای دی اول 4 سانتی ال ای دوم 2سانتی سومی روشن میشه ، اگه دستم به منفی و دسته وصل باشه و کنار وسیله برقی هم باشه با همین تست نزدیک کردن دست بترتیب خاموش میشن و با لمس انتن خاموشی رخ میده ، کلا من میدونم با گذاشتن خازن 10 نانو بجای 2/2 ناتو ترانزیستورها به نهایت ولتاژ خروجی میرسن ، و اشباع میشن ، حال اگه کم کنم مقداری میتونن نقطه ای از حساسیت بالابدست بیارم ، ولی مشکل اینه که قانون تنظیم استانه صفر جور در نمیاد. حالا با حساب اینکه مدار مشکل نداشته باشه ، چون بنده بنوعی چندین ساله تعمیرکار لوازم الکترونیکی هستم ، شاید سواد دانشگاهی نداشته باشم ، اما تجربه ام بد نیست ، و مونتاژم بدون عیب میسازم ، فقط بنده ترسم از خازنها هست که چون عدسی معمولیه کفایت نکنه تو مدار اینچنینی ، مجبوری بجای بعضی خازنها پلی استر گذاشتم ، الان ترانزیستورها سالم هستن ، pcb کوچکترین اتصالی و قعطی نداره ، سوکتها وصلا مقاومت درست نصب شدن و اتصالی ندارن ، خازنها جاشون درسته ، الان اگه بخوام مدار رو با 2/2 نانو که مرز صفر ولته با افزایش به حد سنس تو محیط بیرون برسونم احتمال گرفتن اثر اسمون هست؟؟؟ عکس و فیلم مونتاژ رو هم میزارم که نکته گنگی نمونه و سوالات مکرر بنده باعث رنجش شما عزیز نشه ، کاش راه حلی بود که از کار کردن اسیلاتور مطمن بشم ، چون مدار که بسادگی دوتا ترانزیستور ساخته میشه قانونا نباید این دنگ و فنگها رو داشته باشه ، در کل فردا میبرم برای تست.


آخرین بار توسط جهان بین در جمعه 16 آبان1398 - 12:49am ویرایش شده است، در کل 4 بار ویرایش شده است.



جمعه 16 آبان1398 - 12:21am
کاربر فعال
کاربر فعال

تاریخ عضویت: یکشنبه 11 مرداد1394 - 9:47pm
پست: 163
پاسخ با نقل قول
erfan نوشته است:
alijooon نوشته است:
فهمیدم مشکل ولوم ۱مگ چی هست
پایه سوم ولوم ۱مگ باید آزاد باشه
من سهوا پایه سوم رو لحیم کردم به پایه وسط
فکر کنم مشکل از این باشه

اول از اتصالات و منتاژت خاطر جمع شو.چون من هر توصیه ای بکنم تا وقتی منتاژ اشتباه باشه هیچ فایده ای نداره.بارها و بارها و بارها چشمی همه اتصالات و قطعات رو باید با شماتیک (و با توجه به تغییراتی که در قطعات گفتم)مقایسه کرد.بارها تست اتصال کوتاه رو در حالت خاموش بودن مدار انجام بده،همه چیز رو بارها وارسی و کنترل کن.
وقتی از درستی منتاژ اطمینان کسب کردی بعد ببین همون حالت متضادی که در روشنایی ال ای دی ها با چرخش ولوم 1 مگ وجود داشت،هنوز وجود داره یانه.اگر هنوز وجود داشت سعی کن ولتاژ خروجی رو برسونی به 5 ولت.اینکار رو میتونی با تغییر کریستال از 8 به 6 مگ و یا افزایش ظرفیت خازنهای 1 پیکویی و یا تغییر ترانزیستور انجام بدی.وقتی خروجیت شد حدود 5 ولت اونوقت دوباره برو بین آیا اون تضادی که در روشنایی ال ای دی ها با چرخش ولوم 1 مگ وجود داشت رفع شده یا نه.اگر رفع شده بود به این معنی هست که این تضاد رخ داده کاملا طبیعی هست بخاطر پائین بودن ولتاژ خروجی شما بوده و هیچ عیبی محسوب نمیشه.این کارهایی که گفتم انجام بدی رو فقط بخاطر فهمیدن علت این تضاد انجام میدیم و به منزله دستور العمل کار با دستگاه نیست.بعد از فهمیدن موضوع میتونی مقادیر رو برگردونی به حالت اولیه.

علت تضاد رو فهمیدم
از سیم کشی و اتصال کوتاه و کثیفی و اینجور موارد نبود
مدار عینا مطابق نقشه است

توی دیسپلی یه مقاومت۱۰کیلو داشتیم که توی اصلاحیه شده ۱۷کیلو
مشکل از همین مقاومت هست
در حقیقت مقدار این مقاومت از برآیند و بقیه محاسبات ولتاژی بقیه مقاومت های دیسپلی به دست میاد
به این معنی که اگر این مقاومت از حد مجاز بیشتر در نظر گرفته بشه ولوم ۱مگ دچار تضاد میشه
و همچنین اگر مقدار این مقاومت از حد مجاز کمتر گرفته بشه باز ولوم۱مگ دچار تضاد میشه با ایپ تفاوت که تضاد وجود داره ولی جهت برعکس میشه برای لامپ دوم هم عوش میشه
یعنی اگه مقاومت بالاتر باشه برای لامپ اول و دوم جهت ولوم صحیح ولی برای لامپ سوم جهت عکس
و اگر مقدار مقاومت کمتر باشه برای لامپ اول جهت ولوم صحیح ولی برای لامپ دوم و سوم جهت برعکس میشه

با حدود ۵رنج بالاتر از ۱۷کیلو و پنج رنج زیر۱۷کیلو امتحان کردم همگی ولوم ۱مگ دچار تضاد میشد.فقط و فقط توی رنج ۱۷کیلو هرسه لامپ با ولوم ۱مگ هم جهت شدن
میتونید امتحان کنید تا خودتون هم متوجه بشید

حالا یه سوال در باره شکل و شمایل سنس میخوام بپرسم و تعریفی از سنس داشته باشیم

۱-سنس مناسب آسمان چه شکلی دارد؟

الف-روشن شدن و ثابت ماندن لامپ(بالانس خاموش)
ب-خاموش شدن و ثابت ماندن بصورت خاموش (بالانس روشن)
ج-مسلسلی

۲-آستانه مدار شما برای فلزات با ارزش چه نوع آستانه ای هست.و روی کدام مورد زیر مدار را در آستانه قرار میدید ؟؟؟
الف-آستانه خاموش
ب-آستانه روشن
ج-آستانه مسلسلی

۲-از چه نوع بیزری باید استفاده کرد؟؟؟؟؟؟

۲نوع بیزر من میشناسم
بیزر مادربرد کامپیوتر که دارای سیم پیچ هست .مثل بلندگو .وقتی با لامپ اول موازی میکنم بخاطر اهم کم بیزر ،لامپ رو خاموش میکنه و عملا هیچ صدایی نداره .
بیزر پیزو که توی مولتی متر ها وجود داره .وقتی موازی میکنم با روشن شدن و یا مسلسل شدن لامپ ،فقط صدای تق تق بسیار ضعیف میشنوم و از فاصله بیشتر از ۵سانت همون تق تق رو نمیشنوم

کلای این سدای بیزر برای من معما شده .و از اول کار تا الان من صدا ندارم.حتی۳۵۸ها رو عوض کردم بازم صدا نداره.ایا ممکنه ۳۵۸هایsmdقابلیت تولید صدای بیزر رو نداشته باشن؟؟؟؟؟؟

یه سوال دیگه دارم
ترانزیستورهای مدارمbc547b با بتای ۳۰۰تا۳۵۰هستن.تعدادی ترانزیستور قدیمی و اورجینال به شمارهc3200پیدا کردم با بتای۹۰۰
کدوم مناسب تر میدونید

بابت صبر و حوصله ای که ب خرج میدید واقعا ممنون و سپاسگزارم.پاسخ به این همه سوال وقت و حوصله زیادی میطلبه
جدا بابت زحمتی که میدیم ب شما شرمنده و خجل هستم.


جمعه 16 آبان1398 - 12:43am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
جهان بین نوشته است:
erfan نوشته است:
در مورد دور برد کردن مدار فرانکو و استفاده از لوپ pd حرفی ندارم چون میدونم کاملا اشتباه هست.ولی وقتی خودم رو میزارم جای شما درک میکنم که چرا این ایده ها رو دارید.در اینده که واکنش های فرانکو رو مشاهده کنی متوجه میشی که ایده افزایش برد و استفاده از لوپ های دیگه برای این مدار و این نوع ساختن ،چقدر میتونه اشتباه باشه.ولی به هر حال هر کس دوست داره ایده و افکارش رو دنبال کنه و لزوما عیبی نداره ولی باید توجه کنه شاید کاملا باعث تلف شدن وقت و انرژی و هزینه اش بشه.
درنوشتار و گزارشهای شما عیبی هست که باید رفع کنی تا خوانده متوجه منظور شما بشه.مثلا وقتی میگی دستم رو به جای جای مدار نزدیک میکنم واکنش داره باید دقیقا توضیح بدی که منظظورت از واکنش چیه.یعنی تو استانه خاموش گذاشتی و نزدیک میکنی ال ای دی روشن میشه یا برعکس.هر نوع واکنش رو باید توضیح بدی.زمانی یک موضوع رومیخوای مطرح کنی ،این موضوع برای خودت که میدونی چی به چیه مفهوم داره ولی برای کسی که نمیدونه چی رو توضیح میدی مفهوم نداره .یعنی هر نوع توضیحت رو دقیق مطرح کن و نوع واکنشت رو شرح بده.
فرمودی تو اندازه گیری ولتاژ خروجی هیچ ولتاژی نداری.اگر منظورت زمانی هست که همه قطعات وصل هست و مدار حالت عادی خودش رو داره ولی ولتاژی نیست پس حتما عیبی در مدار وجود داره.دونه دونه طبقات ترانزیستوری رو چک کن و ببین از کجا به بعد ولتاژ نداری.
اینکه میگی مدار هیچ واکنشی نداره به معنی عیب نیست و البته به معنی درستی هم نیست.چک کن ببین ولتاژ های مدار مناسب هستن یا نه.
چون توضیحاتت ناقص هست و شفاف نیست نمیتونم نظری بدم.این مدار الارغم ساده بدون طرح در نگاه اولیه بسیااااار ظرافت ها و نکته های پیچیده ای داره.گاهی چنان بازی هایی در میاره که آدم رو کلافه میکنه.ولی این دقیقا خاصیت اینگونه مدارهاست.اول و اول و اول از سلامت منتاژ و قطعات و اتصالات اطمینان پیدا کن.بارها و بارها همه چیز رو دنبال کن و چک کن.



بله درسته ، متاسفانه تو این مدت ، تحت فشار بودم و زیاد ذهنم مشغوله ، و تو نوشتن دقت کافی رو نداشم ، شما بزرگوار ببخشید ، منظورم از واکنش همون سنس روشنی ال ای دی ها هس که به ترتیب با نزدیک شدن انگشتم به سمت قطعات بترتیب روشن میشن ، نهایت حساسیت از پشت خازن 100 پیکو پشت سلف و خازنهای 1 پیکو هست و ، فاصله 6 سانتی ال ای دی اول 4 سانتی ال ای دوم 2سانتی سومی روشن میشه ، اگه دستم به منفی و دسته وصل باشه و کنار وسیله برقی هم باشه با همین تست نزدیک کردن دست بترتیب خاموش میشن و با لمس انتن خاموشی رخ میده ، کلا من میدونم با گذاشتن خازن 10 نانو بجای 2/2 ناتو ترانزیستورها به نهایت ولتاژ خروجی میرسن ، و اشباع میشن ، حال اگه کم کنم مقداری میتونن نقطه ای از حساسیت بالابدست بیارم ، ولی مشکل اینه که قانون تنظیم استانه صفر جور در نمیاد. حالا با حساب اینکه مدار مشکل نداشته باشه ، چون بنده بنوعی چندین ساله تعمیرکار لوازم الکترونیکی هستم ، شاید سواد دانشگاهی نداشته باشم ، اما تجربه ام بد نیست ، و مونتاژم بدون عیب میسازم ، فقط بنده ترسم از خازنها هست که چون عدسی معمولیه کفایت نکنه تو مدار اینچنینی ، مجبوری بجای بعضی خازنها پلی استر گذاشتم ، الان ترانزیستورها سالم هستن ، pcb کوچکترین اتصالی و قعطی نداره ، سوکتها وصلا مقاومت درست نصب شدن و اتصالی ندارن ، خازنها جاشون درسته ، الان اگه بخوام مدار رو با 2/2 نانو که مرز صفر ولته با افزایش به حد سنس تو محیط بیرون برسونم احتمال گرفتن اثر اسمون هست؟؟؟ عکس و فیلم مونتاژ رو هم میزارم که نکته گنگی نمونه و سوالات مکرر بنده باعث رنجش شما عزیز نشه ، کاش راه حلی بود که از کار کردن اسیلاتور مطمن بشم ، چون مدار که بسادگی دوتا ترانزیستور ساخته میشه قانونا نباید این دنگ و فنگها رو داشته باشه ، در کل فردا میبرم برای تست.

با این گفتگوها به نتیجه نمیرسیم و برای اینکه من بتونم بفهمم شما مدارت چطوریه و چکاری داری میکنی فقط من میپرسم و شما بدون اینکه توضیح بیشتری بدی در دو سه تا جمله جواب هر سوال منو بده.
1.ولتاژ همه پایه های ترازیستورها رو با مشخص کردن نام هر پایه قرار بده.
2.در حالت قطع کریستال و حداقل بودن ولوم امپلی ولتاژ خروجی سنسور صفر هست یا نه؟اگر صفر هست چه رنجی رو برای 13و14 قرار دادی؟و اگر این رنج رو بالاتر ببری ایا ولتاژ از صفر عبورمیکنه و بیشتر میشه یا نه؟
3.ولتاژ خروجی مدارت وقتی کریستال وصله و همه قطعات سر جاشون هستن در حالت داقلی و حداکثری ولوم آمپلی چقدر هست؟
4.انتن مدارت رو در کوتاهترین حالت قرار بده و مدار رو ببر در یک جای دور از منابع برقی که حدد دومتر از هر منبع برقی دور باشه.سپس ولوم 1 مگ رو بزار حداکثر و ولوم امپلی رو بزارحداقل.سپس ولوم استانه رو بزار رو استانه خاموش دقیق.سپس یه خط کش یا یه سم پلاستیکی ور دار به یک دقیقه خوب بکش به موهات بدون اینکه پلاستیک به پوست سرو صورت و گردنت بخوره.سپس بچسبون به انتن و بکش به انتن و هی بالا پاین کن و دوباره بچسبون ببین برای لحظه ای ال ای دی اول روشن میشه یا نه.حتی برای یک لحظه ببین روشن میشه یا نه.اگر نشد دوباره استانه خاموش رو دقیق تنظیم کن و چند بار این ازمایش تست کن و نتیجه رو بگو.


تکرار میکنم اصلا برای دریافت اثر اسمون نباید با خازنهای 13و14 بازی کنی و بالا پائینشون کنی.برای دریافت اثر اسمون باید با 1پیکوها و تغییر ترانزیستور و در نهایت تغییر کریستال بازی کنی اگر کم و زیاد کردن ولوم امپلی نتونست باعث دریافت اثر اسمون بشه.


جمعه 16 آبان1398 - 1:52am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
alijooon نوشته است:
erfan نوشته است:
alijooon نوشته است:
فهمیدم مشکل ولوم ۱مگ چی هست
پایه سوم ولوم ۱مگ باید آزاد باشه
من سهوا پایه سوم رو لحیم کردم به پایه وسط
فکر کنم مشکل از این باشه

اول از اتصالات و منتاژت خاطر جمع شو.چون من هر توصیه ای بکنم تا وقتی منتاژ اشتباه باشه هیچ فایده ای نداره.بارها و بارها و بارها چشمی همه اتصالات و قطعات رو باید با شماتیک (و با توجه به تغییراتی که در قطعات گفتم)مقایسه کرد.بارها تست اتصال کوتاه رو در حالت خاموش بودن مدار انجام بده،همه چیز رو بارها وارسی و کنترل کن.
وقتی از درستی منتاژ اطمینان کسب کردی بعد ببین همون حالت متضادی که در روشنایی ال ای دی ها با چرخش ولوم 1 مگ وجود داشت،هنوز وجود داره یانه.اگر هنوز وجود داشت سعی کن ولتاژ خروجی رو برسونی به 5 ولت.اینکار رو میتونی با تغییر کریستال از 8 به 6 مگ و یا افزایش ظرفیت خازنهای 1 پیکویی و یا تغییر ترانزیستور انجام بدی.وقتی خروجیت شد حدود 5 ولت اونوقت دوباره برو بین آیا اون تضادی که در روشنایی ال ای دی ها با چرخش ولوم 1 مگ وجود داشت رفع شده یا نه.اگر رفع شده بود به این معنی هست که این تضاد رخ داده کاملا طبیعی هست بخاطر پائین بودن ولتاژ خروجی شما بوده و هیچ عیبی محسوب نمیشه.این کارهایی که گفتم انجام بدی رو فقط بخاطر فهمیدن علت این تضاد انجام میدیم و به منزله دستور العمل کار با دستگاه نیست.بعد از فهمیدن موضوع میتونی مقادیر رو برگردونی به حالت اولیه.

علت تضاد رو فهمیدم
از سیم کشی و اتصال کوتاه و کثیفی و اینجور موارد نبود
مدار عینا مطابق نقشه است

توی دیسپلی یه مقاومت۱۰کیلو داشتیم که توی اصلاحیه شده ۱۷کیلو
مشکل از همین مقاومت هست
در حقیقت مقدار این مقاومت از برآیند و بقیه محاسبات ولتاژی بقیه مقاومت های دیسپلی به دست میاد
به این معنی که اگر این مقاومت از حد مجاز بیشتر در نظر گرفته بشه ولوم ۱مگ دچار تضاد میشه
و همچنین اگر مقدار این مقاومت از حد مجاز کمتر گرفته بشه باز ولوم۱مگ دچار تضاد میشه با ایپ تفاوت که تضاد وجود داره ولی جهت برعکس میشه برای لامپ دوم هم عوش میشه
یعنی اگه مقاومت بالاتر باشه برای لامپ اول و دوم جهت ولوم صحیح ولی برای لامپ سوم جهت عکس
و اگر مقدار مقاومت کمتر باشه برای لامپ اول جهت ولوم صحیح ولی برای لامپ دوم و سوم جهت برعکس میشه

با حدود ۵رنج بالاتر از ۱۷کیلو و پنج رنج زیر۱۷کیلو امتحان کردم همگی ولوم ۱مگ دچار تضاد میشد.فقط و فقط توی رنج ۱۷کیلو هرسه لامپ با ولوم ۱مگ هم جهت شدن
میتونید امتحان کنید تا خودتون هم متوجه بشید

حالا یه سوال در باره شکل و شمایل سنس میخوام بپرسم و تعریفی از سنس داشته باشیم

۱-سنس مناسب آسمان چه شکلی دارد؟

الف-روشن شدن و ثابت ماندن لامپ(بالانس خاموش)
ب-خاموش شدن و ثابت ماندن بصورت خاموش (بالانس روشن)
ج-مسلسلی

۲-آستانه مدار شما برای فلزات با ارزش چه نوع آستانه ای هست.و روی کدام مورد زیر مدار را در آستانه قرار میدید ؟؟؟
الف-آستانه خاموش
ب-آستانه روشن
ج-آستانه مسلسلی

۲-از چه نوع بیزری باید استفاده کرد؟؟؟؟؟؟

۲نوع بیزر من میشناسم
بیزر مادربرد کامپیوتر که دارای سیم پیچ هست .مثل بلندگو .وقتی با لامپ اول موازی میکنم بخاطر اهم کم بیزر ،لامپ رو خاموش میکنه و عملا هیچ صدایی نداره .
بیزر پیزو که توی مولتی متر ها وجود داره .وقتی موازی میکنم با روشن شدن و یا مسلسل شدن لامپ ،فقط صدای تق تق بسیار ضعیف میشنوم و از فاصله بیشتر از ۵سانت همون تق تق رو نمیشنوم

کلای این سدای بیزر برای من معما شده .و از اول کار تا الان من صدا ندارم.حتی۳۵۸ها رو عوض کردم بازم صدا نداره.ایا ممکنه ۳۵۸هایsmdقابلیت تولید صدای بیزر رو نداشته باشن؟؟؟؟؟؟

یه سوال دیگه دارم
ترانزیستورهای مدارمbc547b با بتای ۳۰۰تا۳۵۰هستن.تعدادی ترانزیستور قدیمی و اورجینال به شمارهc3200پیدا کردم با بتای۹۰۰
کدوم مناسب تر میدونید

بابت صبر و حوصله ای که ب خرج میدید واقعا ممنون و سپاسگزارم.پاسخ به این همه سوال وقت و حوصله زیادی میطلبه
جدا بابت زحمتی که میدیم ب شما شرمنده و خجل هستم.

خواهشمیکنم.
1.هر کدومش رخ داد خوب هست و اشکالی نداره و به معنی دریافت اثر اسمون هست.شما وقتی ترانزیستورها و 1 پیکوهای مختلف رو بمرور زمان تست کنید و یا تنظیم و حساسیت دستگاهتون تغییر میکنه میبینید که گاهی نحوه روشن شدن ال ای دی در زمان تنظیم آستانه فرق میکنه.مثلا با یک ترانزیستور یکدفعه ال ای دی روشن میشه.با ترانزیستور یا تنظیم دیگه ای نور از کم سو به پر نور تغییر میکنه و یا گاهی چشمکی به پر نور تغییر میکنه.موضوع این چشمک ها با چشمک های مسلسیلی هنگام سنس اثر متفاوته.اون چشمک دلیل دیگه ای داره.هنگام دریافت اثر آسمون هم بسته به ترانزیستور و تنظیم مدارتون میتونه دریافت اثر آسمون به هر شکلی رخ بده.هر کدومش دیده شد به منزله دریافت اثر آسمون هست و اگر مدار شما حالت پایداری مناسبی داشته باشه و به خودی خود افت حساسیت نداشته باشه یکی دو دفعه که انتن به سمت اسمون بردید و اسمون سنس شد کافیه.
2.برای شروع کاوش استانه رو در حالت استانه خاموش قرار بده.حالا میخواد روشنایی ال ای دی شما به هر نحوی باشه شما با استانه خاموش کاوش رو شروع کن.
3.بیزر باید 12 ولت باشه و بیزر های کیس و ... مناسب نیست مگر 12 ولت باشن.اگر بیزر رو نصب کردی و دیدی ال ای دی مربوط که با بیزر موازی هست روشن میشه ولی بیزر صدا نداره یک مقاومت به منفی بیزر اتصال بده.سعی کن این مقاومت کمترین اهم مناسب رو داشته باشه.اگر هم بیش از حد اهم کمی داشته باشه در محیط بیرون میبینی بازم صدای بیزر در نمیاد.چیزی حدود 100 اهم بزار.
4.همون ترانزیستور های توصیه شده بهتر هستن.

اگر برای ار3 10 کیلو میزاری باید برای ار4و5 6.8 کیلو بزاری.اگر برای ار3 17 کیلو میزاری باید برای ار4و5 حدود 2.4 یا 2.5 کیلو بزاری.و این نسبت ،اندازه و نسبت صحیحی هست.اما اگر این نسبت صحیح رو هم رعایت کنی باز هم امکان بروز تضادی در روشنایی ال ای دی با چرخش ولوم 1 مگ وجود داره.علتش رو در چند پست قبل گفتم.


جمعه 16 آبان1398 - 2:21am
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 6542 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 449 , 450 , 451 , 452 , 453 , 454 , 455 ... 655  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 54 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure