غضنفر نوشته است:
داداش خود عقربه کیلومتر نوسان نداره فقط عقربه دور موتور نوسان شدید داره و هر از گاهی گاز هرز داره در حالت ایستاده ....مراحلی که عرض کردین رو تست میکنم حتما خبر میدم در ضمن امروز سنسور سرعت و فیلتر و سنسوره دریچه گاز رو هم نو انداختم اما همچنان مشگل پابرجاست استپر رو هم از بهترین جنی جنس عوض کردم با مارک vod... در رابطه با دیاک یا همون تون آپ امروزی هم بردم دو جای متفاوت ولی خطایی مبنی بر خرابیه سنسور یا جایی از ماشین دیده نشد
درود
میدونید مشکل اکثر کسانی که در زمینه تنظیم موتور کار میکنن چی هست!؟
بارها برای من پیش اومده که خوردو رو بردم دیاگ زدن وطرف خیلی سریع میگه خطایی نداره ودرسته
در حالی که عوامل زیادی در علکرد بد موتور دخیل هست که خطایی در حافظه ECUثبت نمیکنه اما با اندکی دقت به وسیله دیاگ قابل کشف هست!طرف وقتی دیاگ رو به خودرو وصل میکنه اولین گام مشاهده خطاهای موقت وداعم ثبت شده در حافظه ECU هست وطبق روال معمول بازار اگه خطایی نبود تمام و یعنی سلامت سیستم برق!امااین فقط شروع کار بود و باید بعد از اون طرف بشینه وتک تک پارامترهای ECU چه در حالت درجا وچه در حالت حرکت به مدت چند دقیقه مانیتور کنه و مطمعن بشه که هیچکدوم با دیفالت سیستم اختلاف بیش از اندازه نداشته باشن یا گاها دچار نوسان نشن!وصد البته که بعضی موارد مهم رو نمیشه با دیاگ تست کرد مثل فشار ریل سوخت یا نشتی انژکتور یا برق دزدی وایر وشمع یا سولفاته زدن خیلی از سوکتها و......!اما طرف اگه بخواد درست تست کنه باید حدود یک ربع تا نیم ساعت وقت بزاره که معمولا همه کیفیت رو فدای کمیت میکنن و به خاطر اینکه دوتا مشتری بیشتر راه بندازن همه رو سرسری سره هم میکنن و به جمله زجر آور خطایی نداره اکتفا میکنن و مردم هم باید واسه بی دقتی اونا کلی هزینه کنن وبا آزمون وخطا اونقدر قطعه عوض کنن تا اتفاقی ایراد پیدا بشه!
این مورد برای خود بنده پیش اومد که به دلیل شل بودن سوکت یکی از انژکتورها در مسیر حدود ده بار رفتم دیاگ زدم و همین خطایی نداره رو به من گفتن تا آخرش یکی رو گیر آورد بهش گفتم هرچقدر بشه پرداخت میکنم فقط طبق این روش که بالا گفتم وقت بزار ودرست همه پارامترهارو چک و یاداشت کن برام.
بعد از هشت دقیقه مانیتور و وقتی چند تا گاز درجا به ماشین دادم طرف گفت فکر کنم ECU خرابه و باید تعویض بشه چون انژکتور سه گاهی وقتا خود به خود قفل میکنه!منهم گفتم تشکر وبعد مزاحم میشم!خودم مسیر سیم انژکتور سه تا ECUورله دوبل رو چک کردم دیدم تودسته سیم اون پایین یکی از سیمهاش از ته سوکت بیرون رفته بود و درست اتصال نداشت که با فشار انگشت وجا زدنش مشکلم حل شد!حالا اگه میزاشتم به پای کار این جماعت هنوز هم داشتم دنبالش میدویدم وسه چهارمیلیون دیگه هم خرج ECUوانژکتور و......گذاشته بودن رو دستم
ضمنا اینجور که من از صحبتهای شما متوجه شدم نوسان عقربه دور موتور متناسب با دور واقعی موتور نیست!؟یعنی ممکنه عقربه تا روی 3000هم بره در حالی که دور واقعی موتور باتوجه به صدای اون 1000باشه؟اگه اینجوره حتما نصبت به تست وبازبینی سنسور دور موتور اقدام کنید که خراب یا کثیف وبراده گرفته نباشه!البته من چون نوع ومدل خودرو شمارو نمیدونم اینارو گفتم والا در خودرو های مولتی پلکس مثل مدلهای جدید 206 ورانا وسمند و.....وجود ایراد در BSI وسوکتهای اون هم گاها همچین مشکلاتی رو ایجاد میکنه!