انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : پنج شنبه 1 آذر1403 - 6:30pm



پاسخ به موضوع  [ 2 پست ] 
 کول تپه ها 
نویسنده پیغام
کاربر فعال
کاربر فعال

تاریخ عضویت: چهارشنبه 25 تیر1393 - 3:06pm
پست: 67
پاسخ با نقل قول
کول تپه ها

کول*تپه به جائی اطلاق می*شود که تودهٔ بزرگی از خاکستر بصورت طبقه*طبقه، روی هم انباشته شده و بصورت تپه*ای مانند درآمده*باشد. در آذربایجان غربی بویژه کناره*های دریاچه ارومیه که مرکز آتشکده*های ایران بوده*است، کول*تپه*های زیادی برجا مانده*است. روستائیان از این خاکسترها برای کود دادن بزمین بهره می*برده*اند و سالیان دراز است که آنها در کشتزارهای خود استفاده می*کنند تا موجب باروری زمین گردند، بطوری که برخی از این توده*های خاکستر یا کول*تپه*ها اکنون اثری برجا نمانده*است. این خاکسترها لایه*لایه*اند و در میان هر لایه مقداری خاک و گاه اشیاء قدیمی بویژه کاسه و کوزه و ظروف مختلف پیدا می*شود.

دربارهٔ علت پیدایش این تپه*های خاکستر در آذربایجان ایران حدس*های گوناگونی زده می*شود. بیشتر دانشمندان برآنند که این تودهٔ خاکستر بازماندهٔ هیزمی است که در آتشکده*ها می*سوخته و در طی سده*ها تلی از خاکستر برپا گشته*است. اما به سبب اینکه در جاهای دیگر ایران حتی نزدیک به آتشکده*های بزرگ تپهٔ خاکستر وجود ندارد، برخی دیگر از محققان این نظریه را قبول ندارند. نظریهٔ دیگری که عنوان شده*است به اینصورت است که شاید علت را در ویژگی آئین مردم این ناحیه باید جستجو کرد. ناحیهٔ اطراف دریاچه ارومیه، نخستین جای فرود آمدن نیاکان مادی بوده*است که مزداپرست بوده*اند و در سحرگاه مهاجرت هنوز از آئین زرتشت آگاه نبوده*اند و شاید هم هنوز زرتشت هنوز پا به جهان نگذاشته بوده*است. مزداپرستان گویا مانند هم*تباران هندی خود مردگان را در جایگاهی ویژه می*سوزاندند و این خاکستر فراوان، بازماندهٔ چوب و هیزمی است که جسد را در میان آن به آتش می*کشیده*اند و بنابر سنن کهن پس از سوزاندن جسد برای زندگی پس از مرگ شخص درگذشته، در میان خاکسترها ظروف سفالین یا فلزی می*گذاشته*اند و روی این تودهٔ خاکستر خاک نرم می*ریخته*اند تا هنگامی که شخص دیگری درمی*گذشته، برای سوزاندن او دوباره بتوانند بر پهنهٔ خاک هیزم قرار بدهند. استخوان*های سوخته شده را سپس گرد آورده و آنها را در استخوان*های کنار آتشکده می*ریختند همچنانکه امروز هنگامی که جسد در دخمه*ها پوسید و عاری از گوشت و پوست شد، استخوان*ها را در چاه استودان می*ریزند.

خاک*سپاری
اعتقاد به روح و روان و زندگی پس از مرگ به اشکال گوناگون در سراسر نقاط و مراکز جهان باستان از جمله ایران وجود داشته*است. بر اساس و مبنای همین اعتقاد در گور مردگان اسباب و لوازم زندگی و خوراک و پوشاک قرار می*دادند. در ادواری قدیم*تر بر اساس شغل متوفا ابزار پیشه*اش را نیز پهلوی دستش قرار می*دادند. اغلب مردگان را در عمق کمی که گاهی از ۲۰ سانتیمتر نیز تجاوز نمی*کرد، دفن می*کردند. شکل اسکلت*هایی که باقی مانده به شکل خمیده و منحنی است. برخی اوقات مرده را طوری خمیده دفن می*کردند که تمام اعضای بدنش به جانب شکم کشیده شده باشد.

با پیدایش و کشف فلزات، زینت مردگان با اشیاء طلاه و نقره و سنگ*های گران*بها رسم و شایع شد. این رسم خدمت مهمی به فهم هنر و دانستنی*های دیگر باستان*شناسان کرده*است زیرا که تقریباً تمامی جواهراتی که از زمان*های باستان به دست ما رسیده*است از مقابر و گورها یافت شده*است.
رنگ*کردن مردگان
در ادوار قدیم جسد مرده را با رنگ قرمزی می*پوشانیده*اند که از اکسید آهن به دست می*آمده و در فلات ایران فراوان بوده*است. این نظر هم وجود دارد که ممکن است زندگان بدن خود را به دلایلی با همین ترتیب رنگ می*کردند و چون فوت می*شدند، اثر این رنگ بر بدنشان باقی می*مانده*است. در دوران*های متأخرتر بجای اکسید آهن بر استخوان*بندی متوفا با رنگی سرخ فام، با گِلِ اُخرا نقش*هایی ایجاد می کردند.
خاک*سپاری در منازل
رسم دفن مردگان در جاهای مختلف خانه، احتمالاً بنابراین اندیشه بوده*است تا با بازماندگان مجالست و مصاحبت داشته باشند چه به بقای روح و زندگی پس از مرگ سخت معتقد بوده*اند. این رسم تا مدتی دوام داشت و هنوز آن زمانی فرا نرسیده بود تا از مردگان در ترس و هراس افتند.
پیدایش ترس از مردگان
در بسیار از اقوام و ملل ترس از مردگان وجود داشته*است و شاید این نشانی از آغاز دوران نیاکان*پرستی باشد. بازماندگان برای مردگان قربانی می*کردند، هدیه می*فرستادند و می*کوشیدند تا همچون خدایان شر، دلشان را نرم و مهرآمیز نمایند. در برخی نقاط چون مرده*ای پیدا می*شد، وی را درون خانه دفن کرده و خود در جایی دور خانه می*ساختند تا روح متوفا آنان را پیدا نکند و یا درهای ورودی و خروج خانه را پس از فوت یک نفر مسدود کرده و از آنجا می*گریختند تا روح محبوس فرصت تعقیب پیدا نکند.

در هرات رسم بر آن جاری بود که چون در خان*ای کسی می*مرد، سرنشینان وخویشان آن خانه را ترک می*کردند. در بند نهم از فرگرد دوازدهم وندیداد آمده*است، «ششمین سرزمین که اهورامزدا آفرید، هرات هَرَئیوَه است، که در آن ترک کردن خانه*ها به هنگام مرگ رواج دارد. آفتی که اهریمن پرمرگ در این سرزمین آفرید، سرشک (سرسکه)، وشیون و زاری (دری*ویکه) بود.»



جانا حدیث حسنت در داستان نگنجد.....رمزی ز راز عشقت در صد زبان نگنجد

سودای زلف و خالت در هر خیال ناید.....اندیشه ی وصالت جز در گمان نگنجد

هرگز نشان ندادند از کوی تو کسی را.....زیرا که راه کوی ات اندر نشان نگنجد


جمعه 5 تیر1394 - 5:05pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: جمعه 17 بهمن1392 - 3:19am
پست: 311
پاسخ با نقل قول
سلام
ممنون از مطلب خوبتون :ymapplause:



همه از مرگ میترسند...!
من از زندگیه سمج خودم!!!


جمعه 5 تیر1394 - 6:02pm
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 2 پست ] 

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 282 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure