سلام عجب سلسله ای که هیچی در موردش حتی توی اینترنت نیست. فقط جایی به نام اشکور وجود داره که بازمانده ساسله کاکیان است.
منبع:
http://rostalatak.mihanblog.com/extrapage/rahimabadاشكور
اشكور در یک نگاه:
اشکور در امتداد سلسله کوه های البرز قرار دارد و از جنوبی ترین نقطه شهرستان های رودسر و املش آغاز تا جنوبی ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد. محدوده اشکور از جنوب به قزوین از مغرب به سیاهكل ، لنگرود و رودبار الموت واز شرق به بخش کوهستانی شهرستان تنکابن و از شمال به دامنه های کوهستانی رحیم آباد،املش و رامسر متصل است.
در حال حاضر، قسمت عمده مناطق اشكور در جنوب شهرستان رودسر بخش رحیم آباد استان گیلان واقع شده است.
قبل ازسالهای ???? ، اشكور از لحاظ جغرافیایی شامل دو دهستان به نامهای دهستـان اشكور بالا شامل 50 آبادی و دهستـان اشكور پایین شامل 107 آبادی بوده است و با مجموع 157 آبادی، در جنوب شهرستان رودسر استان گیلان واقع شده است که قسمتهای کوهستانی شهرستان های رودسر - املش و شهرستان رامسر فعلی را شامل می گردد.
هم اکنون منطقه اشکورات شامل ?دهستان و ??? آبادی از توابع شهرستانهای رودسر واملش از استان گیلان وشهرستان رامسر از استان مازندران به نام :
دهستانهای شوئیل ( سال 1373از اشکورسفلی منفك شده است)- اشکور سفلی و اشکور علیا ( بخش رحیم آباد شهرستان رودسر) - دهستانهای کجید و سمام ( شهرستان املش ) و دهستانهای اشکور و جنت رودبار از شهرستان رامسر تقسیم بندی شده است.
اشکور تمدنی دیرینه داشته و به سلسله کاکیان برمی گردد. در سدههای اخیر نام عالمان بیشماری با پسوند «اشكوری» در كتب تراجم و رجال آمده است.
اشكور از لحاظ فرهنگی در منطقه تاریخی دیلم قرار دارد و مردم این سامان كه جزء كوچكی از مردم دیلم به شمار میآیند، همگی در قرن سـوم از آیین زرتشـت خارج و توسـط «ناصـرالحــق اُطـــرو ش».
( ابومحمد حسن بن علی بن عمر الأشرف بن علی زین العابدین علیهالسلام ملقب به ناصر الحق و اصمّ و اُطروش، جدّ مادری سید مرتضی و سید رضی است كه دین مقدس اسلام را در بلاد دیلم از راه تبلیغ رواج داد.) مسلمان و شیــعه اثنی عشری شدند.
بعد از اسلام نیز این مناطق شاهد تحوّلات گوناگونی بوده است. یكی از این تحولات، قیام فرزندان این آب و خاك «آل بویه2 یا آل دیالمه» است كه حركت آنان منجر به سقوط حكومت عبّاسیان و تشكیل اولین دولت شیعی در جهان اسلام از سال 325 تا 447 ه·· . ق گردید. آنان در قسمت زیادی از بلاد عراق عجم و عراق عرب من جمله بغداد حكمروایی داشتند و فقهایی چون شیخ مفید، سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، سلاّر دیلمی و غیر ایشان در كنف حمایت این مردان بزرگ شیعی به نشر معارف و فرهنگ و فقه علوی پرداختند.
كشت و برداشت فندق در اشكور رواج دارد .
جاذبه های سیاحتی و زیارتی:
از جاذبه های زیارتی و بقاع متبرکه که مورد احترام و زیارت اهالی اشکور و سیاحان است، آقا سید حسین و بی بی سکینه درمنطقه ییلاقی سجیران، سید علی کیا در روستای نیلو، آقا سید سلیمان درروستای کاکرود، آقا سید قاسم و سید ابراهیم در روستای لسبو، آقا سیدیحیی در روستای دلیجان و سید میربهادر در روستای برمکو را می توان نام برد
همچنین آقا سید حسین و آقا سید جلال در روستای شبک، بقعه متبرکه هفت امام در روستای رودبارک، امامزاده آقا سید ابراهیم جورکلایه، بقعه آقا سید حسین در روستای نارنه، بقعه متبرکه آقا سید برهان و شاه سفید کوه در روستای میج، بقعه متبرکه روستای ولنی، بقعه آقا شیخ کریم در روستای ویشکی، بقعه صلوات کوه "سام و لام" در روستای نیاسن و بقعه آقا سید جلیل در روستای گیری از دیگر جاذبه های زیارتی این منطقه است.
بقعه آقا سید عمران در روستای جیرکلایه، بقعه سیده سلیم در روستای درگاه، بقعه آقا سید یحیی در چاکل، بقعه آقا شیخ سلیمان در روستای چاکان، بقعه آقا سید برهان در تکامجان، بقعه آقا سیدوهاب الدین در شفیع آباد، بقعه سوری در روستای زراکی، بقعه آقاسیدیحیی در لیما، بقعه بی بی سلیمه و سیدجعفر در جیرکل از بقاع متبرکه مورد احترام و زیارت اهالی اشکور و سیاحان است.
منطقه سیاحتی "سفید آب"، چشمه آب معدنی سجیران، کوه عروس و داماد در روستای زیاز، غار کبیران در گرمابدشت، غار وادار در دلیجان، غار سرد دره در روستای شاهیجان منطقه ییلاقی جواهردشت، قلعه های لیما و لسبو و سی گول سرا و تول لات منطقه تفریحی لپاسر، بزابی و نفتچاک، آسیابهای آبی کاکرود، غار اسب طویله در روستای گیری، مسجد ناصرالکبیر رودبارک، منطقه دیدنی سی پل و رودخانه زیبای پلرود، دریاچه طبیعی صمد آباد، تونل قله شاه سفید کوه در روستای قدیمی میج از جاذبه های بکر گردشگری منطقه اشکور است.
پاسداشت فرهنگ غنی و پر بار اشكور و دیگر مناطق دیلم نشین :
اشکور سرزمین مردان دلاور، سرزمینی با تاریخ دیرین همراه هزاران راز کهن که در دل نهفته دارد و در گذر زمان توانسته است فرهنگ غنی و پربارش را پاس دارد و مردمان سخت کوش آن پاسداران خوبی در حفظ آداب و رسوم پهنه ای از سرزمین مقدس ایران باشند.
آنان توانسته اند ادبیات مردمی خود را که کهن ترین دستاورد اندیشه و احساس انسان ها است با گویش، مراسم جشن ها و شادی ها، آیین های دینی، داستان ها واسطوره ها، مثل و پند از روزگاران کهن به گونه دلنشین به دست دوستداران و شیفتگان هدیه کنند.
گرچه در تند باد گذر روزگاران از گردنه های خطر عبور کرده اند، آمدن فرهنگ تجدد توانسته پاره ای از آداب و رسوم دیرین آنان را به چالش طلبد و در پهنه هایی آن را به ابرهای تاریک زمان پنهان سازد.
همگان به ویژه فرزندان اشکورو دیلمان وظیفه دارند در حفظ سرمایه های عظیم بجا مانده از پدرانشان در تمامی زمینه ها فرهنگ غنی سرزمین شان همت گمارند و در سینه تاریخ ثبت کنند تا از گزند طوفان ها و بدی ها در امان بمانند.