فلزجو FelezJoo https://www.felezjoo.com/ |
|
گنج های بزرگ ایران https://www.felezjoo.com/viewtopic.php?f=26&t=466 |
صفحه 1 از 4 |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 12:49pm ] |
عنوان پست: | گنج های بزرگ ایران |
کلماکره، راز سر به مُهر لرستان غار کلماکره در استان لرستان و بخش مرکزی پلدختر واقع است. برای دسترسی به غار از مسیر پلدختر و از طریق جادهی شوسهای که در حاشیهی شمالی رودخانهی کشکان است، پس از طی ۱۲ کیلومتر به دهکدهی قشلاقی به نام درهباغ میرسیم. از این آبادی تا دهانهی غار مسیری است کوهستانی که باید پیاده طی شود. کوه آهکی مَلِه که غار باستانی کلماکره در سطح رو به آفتاب آن قرار گرفته است، از غرب شهرستان پلدختر آغاز شده و با انحرافی اندک از شرق به جانب شمال شرقی کشیده شده است. رودخانههای کشکان و سیمره در جنوب کوه مله به هم میپیوندند و در امتداد کبیر کوه که در مقابل آن قد بر افراشته است، جریان مییابند. غار کلماکره به ارتفاع ۵۵۰ متر بلندتر از سطح دشت در سمت شرقی یکی از آخرین درههای صخرهای آن واقع شده است. دهانهی غار به سمت غرب باز شده و در دل صخره به سوی شرق ادامه مییابد. دهانههای تقریباً دو قلوی غار در پناه پوز صخرهای شیبدار با دیدی کاملاً کور قرار گرفته است، به همین دلیل تا کنون دهانههای آن از نظرها پنهان ماندهاست؛ بنابراین از هر نظر مأمن بسیار مطمئنی برای اختفا و شرایط اضطراری به حساب میآید. «کلماکره از سه کلمهی جداگانه کل، ما، و کرّه تشکیل یافتهاست. کل در گویش مردم لرستان نوعی حیوان حلال گوشت کوهی با شاخهای کمانی رو به بالا، و نرینه بز کوهی است.» کلمهی ما با توجه به مفهوم محلی به صورت پسوند “مان” به معنای مأوا و مکان و محل استقرار به کار بردهمیشود. ترکیب این دو کلمه به معنای مأوای بز کوهی قلمداد میشود. گویا یک شکارچی محلی در تعقیب یک بز کوهی به این غار پر ماجرا دست یافتهاست. کلمهی کرَّه نام درختی است مشابه درخت انجیر و ظاهراً تفاوتی با آن ندارد فقط میوه آن نامرغوب و غیر خوراکی است. در بدو ورود به غار با این درخت مواجه میشویم. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که کلماکرَّه به معنای «مأوای کل و درخت انجیر» است یا به تعبیری روشنتر اختصاصات غار را نشان میدهد. از نظر مختصات جغرافیایی این غار دارای طول جغرافیایی ۲۵: ۳۷: ۴۷ و عرض جغرافیایی ۴۳: ۱۱: ۳۳ میباشد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۷۰ متر است«دهانهی غار حدود ۳۰ متر پایینتر از قله کوه و تقریباً در محل تلاقی دیوارهای درهای است که در ضلع شمالی کوه وجود دارد. غار در قسمت شرقی و بر روی دیوارهای که از بالا تا انتهای دره به شکلی کاملاً مسطح کشیده شده است. پیشانی غار یک و نیم متر جلوتر از پایین دهانه بوده و این خود یکی از ویژگیهای این غار محسوب میشود.، همین موضوع هم علت پنهان ماندن آن از دیدگاه رهگذران احتمالی یا شکارچیان و شبانان بودهاست. بررسیهای انجام شده مبین این مطلب است که غار کلماکره هیچگاه راه سهلی نداشته و از دیرباز دستیابی به آن مشکل بودهاست.» «برای ورود به غار جز فرود از این ارتفاع و گذشتن از باریکه راهی بُزرو به طول ۱۰ متر به سمت ورودی دهانهی غار راه دیگری وجود ندارد. طول دهانهی غار حدود ۲۰ متر و ارتفاع آن بین ۱تا۷ متر است. ورودی در جنوب دهانه قرار گرفته و کمترین ارتفاع را دارد. نور طبیعی تا عمق ۱۰ متری دهانه در این تالار رفت و آمد را ممکن میسازد ولی از آن پس تاریکی محض بوده و بدون استفاده از نور مصنوعی امکان پیشروی وجود ندارد.» دسترسی به فضای داخلی غار که از چهار تالار نسبتاً بزرگ تشکیل شده و برخی ورودیهای حفرهای آن نزدیک ۸۰ سانتیمتر است، بسیار دشوار است. چند آبچال کوچک و بزرگ و مملو از آب در تالارهای دوم، سوم و چهارم غار دیده میشود. ستونهای رسوبی و آویزهای شکوهمند تالارها که برخی از آنها کامل شده و تا ارتفاع ۱۵ متری قد برافراشته و به چکیدههای سقف غار اتصال یافتهاند، از جمله پدیدهای توصیفناپذیر و طبیعی این مکان شگفتانگیز میباشند. مساحت کلی فضاهای شناخته شده در غار حدود ۴۳۰۰ متر و طول فضاهای متصل به هم و شناخته شده مسیر فعلی آن حدود ۶۷۰ متر و ورودی دهانه آن دهانهای طبیعی است که در دل صخره به سمت غرب باز میشود. بهطور کلی غار کلماکره در سازندهای آهکی کر تاسه شکل گرفته و باید آن را از نوع غارهای (سازند آهکی) به شمار آورد، همچنین بعضی پدیدههای تاریخی و فرهنگی در چگونگی شکلگیری تشکیلات درون غار بدون تأثیر نبودهاست. به نظر میرسد، اشکال بعضی از استالاگمیتها نتیجهی دخالت مصنوعی انسان در آنها پیداست، به عنوان مثال ظرف سفالین شکسته موجود در تالار دوم روی استالاگمیتها قرار گرفته که شکل آنها دقیقاً شبیه کوزهای بزرگ، سالم و مصنوع بشر است، که به مرور زمان روی آن را لایهای از رسوبات آهکی پوشانده و قندیل آویزان شده آن شکل نامنظمی به خودگرفته است. این غار بهطور تصادفی توسط یک شکارچی محلی در پاییز سال ۱۳۶۸ خورشیدی کشف شد. از آن پس مورد تعرض قرار گرفت و غارت شد. بهدنبال کشف غار گزارشهایی به دست آمد که منجر به کشف و ضبط غیر مترقبه مجموعهای ارزشمند از اشیای تاریخی و فرهنگی از وابستگان شکارچی گردید. اولین اشیای ضبط شده توسط کمیته انقلاب اسلامی پلدختر عبارت بودند از: ماسک طلایی از چهرهی انسان، سه عدد گوش کوچک حیوان از جنس نقره، سه عدد گوش بزرگ حیوان از جنس نقره، دو عدد میله فلزی منحنی داس مانند، سه قطعه شمش نقره. علیرغم درگیریهای جدی و عملی میراث فرهنگی محل با آثار و تبعات ناشی از آن قسمتی از این مجموعه به دست قاچاقچیان افتاده و به صورت غیر قانونی به خارج از کشور منتقل شد. در این راستا در پشت سر تاجران اشیای هنری گروههای مختلفی از دلالان، مالخرها، دزدها، جاعلان آثار هنری و حفاران سادهلوح وجود داشتند که مناظر و نمادهای زیبا را تبدیل به ویرانههای مخروبه نمودند. بسیاری از اشیا به خارج از کشور راه یافت و تعدادی از آنها در قالب یک نمایش ویژه در نیویورک، لسآنجلس، لندن و وین در معرض دید عموم گذاشته شدند. تعداد قابل توجهی از این اشیا توسط یک تاجر عتیقه که سالیان دراز است با باستان شناسی ایران درگیر است، گرد آمد و آنها را در کتابی تحت عنوان «گنجینه کوهها و هنر مادها» در لندن به چاپ رسیدهاست. (Mahboubian1995) اخیراً نیز برخی از اشیا این مجموعه توسط گالری هنر عتیقه فنیکس phoenix که در ژنو و نیویورک دفتر دارد، خریداری شدهاست. از سوی دیگر، قسمت اعظم این گنجینه با تلاش مقامات مسؤول ضبط و در مالکیت موزههای خرمآباد و موزهی ملی ایران قرار گرفت. در تیر ماه ۱۳۷۱ خورشیدی رسول بشاش پژوهشگر ایرانی مأموریت یافت که تعدادی از کتیبههای اشیا منسوب به غار را مورد مطالعه قرار دهد. وی موفق گردید برای اولین بار نام یک خانوادهی سلطنتی گم شده و یک سرزمین ناشناخته را معرفی نماید. قطع نظر از دو کتیبه نوشته شده به خط آرامی کهن و آشوری نو که ممکن است مورد اخیر از تاراجهای نینوا به این مجموعه راه یافته است، اسناد و مدارک متنوعی به دست آمده که به طور مطمئنی نشان میدهد برای نگارش ظروف از سبک و خط میخی ایلامی جدید سوم ب(۵۸۵ تا ۵۳۹ ق.م) استفاده شده و عقاید روشنی جهت صحت و درستی کتیبهها ابراز شده است. (cf. vallt 1996 : Idem 1996 :29) لمبرت نیز موفق گردیده تعداد زیادی از کتیبههای مربوط به ظروف را قرائت نماید. وی در یادداشتی مقدماتی به نام ۲۲ شخص برخورد کرده که ۴ تن از آنها عنوان شاهی دارند. قرائت کتیبهها نشان میدهد، که این اشیا متعلق به سرزمین سمتی(ساماتوره) بوده و بنیانگذار آن پادشاهی به نام آمیریش فرزند دابالا میباشد. این گنجینه به خوبی ثروت فوقالعاده این سلسلهی محلی را آشکار میسازد. بنابراین، شاهان سمتی که از کتیبههای موجود بر روی اشیا غار کلماکره شناخته شدهاند احتمالاً قلمرو کوچک قبایلی را در جنوب لرستان فرمانروایی میکردند. این منطقه ممکن است مستقیماً تحت کنترل شاهان ایلامی در تمام دوران نئوایلامی نبوده باشد، هر چند رابطهی گسترده بین مراکز شهری قدیم همچون شوش و مناطقی که زندگی قبایلی در آن غلبه داشته وجود داشتهاست. |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 12:56pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
دوستان عزیز اینم چندتا عکس از داخل غار |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:04pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
ستون های آهکی داخل غار |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:06pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
آثار به دست امده از غار کلماکره |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:12pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
حیوان افسانه ای ایران که ترکیبی از شیر و عقاب هستش . که هزار سال بعد همین نماد رو در تخت جمشید استفاده کردن |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:17pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
جام نقره ای تاریخ :هزاره سوم مکشوفه :لرستان |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:20pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
عقاب در حال شکار خرگوش مکشوفه : غار کلماکره جنس : نقره |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:33pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
شیر در حال شکار مکشوفه :غار کلماکره |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 1:35pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
کوهی که غار کلماکره در آن واقع است |
نویسنده: | احسان [ دوشنبه 27 خرداد1392 - 9:50pm ] |
عنوان پست: | Re: گنج های بزرگ ایران |
(جیرفت، قلب پنج هزار ساله یک تمدن گمشده ) حلقه گمشده بشریت را بیابید! تمدن پنج هزار ساله جیرفت یکی از ناشناخته ترین و اسرارآمیزترین تمدن های بشری است که از کشف آن کمتر از یک دهه می گذرد، بسیاری اسرار این تمدن را حلقه گمشده بشریت می دانند. چند سالی است بود که جیرفت خشکسالی آمده بود و معیشت روستائیانی که تنها درآمدشان ناشی از لطف زمین بود را دچار نقصان کرده بود. مردم روز به روز فقیرتر می شدند. نه آبی و نه نانی. گرما هم طاقت فرسا بود. تا اینکه یک روز یکی از کشاورزانی که در ناامیدی داشت زمینش را شخم می زد با بخشی از یک کاسه رو به رو شد که از زمین بیرون آمده بود. زمین را کند غافل از آنکه زمین او گورستان پنج هزار ساله ای بود که بخشی از تاریخ سرزمین مان در آن مدفون شده بود. خبر خیلی زود در آبادی پیچید. آنها فکر می کردند به «گنج» رسیده اند غافل از آنکه «گنج» هویت تاریخی تمام مردم ایران زمین است، اشیایی ملی که به همه مردم ایران تعلق دارد و نباید توسط قاچاقچیان هویت، به کشورهای دیگر قاچاق شود. خیلی زود هم به گوش قاچاقچیان اشیای تاریخی رسید. مردم از شدت فقر حتی زیر خانه های خود را می کندند و اشیایی را که به دست می آوردند به قیمتی نازل گاه در حد چند هزار تومان به قاچاقچیان می فروختند. یکسال و نیم وضع به همین منوال بود. تاریخ پنج هزار ساله قاچاق می شد و کسی هم کاری نمی کرد تا تاینکه دکتر حمیده چوبک، باستان شناسی که تخصصش دوره اسلامی بود تک و تنها به جیرفت رفت تا تپه تاریخی کنار صندل را کاوش کند اما این تمدن عظیم نیاز به باستان شناسی داشت که در دوره های پیش از اسلام زبده باشند. رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت، از دکتر یوسف مجیدزاده که در فرانسه زندگی می کرد دعوت کرد تا هدایت کاوش در این محوطه تاریخی ارزشمند را که کشف جدیدی در دنیای باستان شناسی بود برعهده گیرد. مجیدزاده به ایران آمد و کاوش های علمی اش را در جیرفت آغاز کرد. نخستین تلاش او برای حفظ این محوطه کوتاه کردن دست قاچاقچیان بود. مجیدزاده با فرهنگ سازی که در بین مردم جیرفت انجام داد توانست بسیاری از اشیایی را که هنوز در خانه مردم نگهداری می شد باز گرداند. اما به دلیل نبود ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی، مجیدزاده پس از چند سال کاوش و تلاش برای معرفی تمدن جیرفت، از مسئولیت گروه کاوش در جیرفت کنار گذاشته شد. مجیدزاده معتقد است تمدن جیرفت همان تمدن گمشده «ارتا» است که مورخان بزرگ در کتاب های خود به آن اشاره کرده اند. نخستین خط در جهان طبق یافته های باستان شناسی نخستین خط جهان در تمدن بین النهرین کشف شد اما مجیدزاده باتوجه به لوح های گلی که روی آنها چند شکل هندسی کشیده شده بود به این نتیجه رسید که نخستین خط جهان متعلق به تمدن پنج هزار ساله جیرفت است. او در بسیاری از کنفرانس های علمی و معتبر باستان شناسی جهان سعی داشت تا این کشف جدید را هرچه بیشتر معرفی کند و همین امر باعث سفر باستان شناسان و پژوهشگران زیادی به جیرفت شد. مجیدزاده در این باره پیش از این گفته بود که برخلاف تصور موجود درخصوص بی سوادی مردم ایران تا زمان هخامنشیان کتیبه ها و الواح کشف شده در این منطقه نشان می دهد مردم ایران شاهد تمدنی پیشرفته بوده اند که همزمان با دو تمدن بزرگ بین النهرین و مصر به نگارش مشغول بوده اند. او با اشاره به اینکه دو هزار و 700 سال قبل از میلاد مردم در این منطقه از خط استفاده می کردند می گوید: «خطی که مردم کنار صندل از آن استفاده می کردند هیچ شباهتی با خط های تمدن های مصر و بین النهرین ندارد و خطی منحصر به فرد است». یافته های تمدن کنار صندل هرچند بخش اعظمی از داشته هایی که باستان شناسان می توانستند رموز آنها را کشف کنند بر اثر غارت گورستان عظیم این تمدن از بین رفت اما سازه هایی نیز از این شهر شگفت انگیز به دست آمد. در این منطقه شهری با وسعت مشابه شهر سوخته وجود دارد که در مرکز آن دژی وجود داشته که در سال 1388 پس از چند فصل کاوش ارتفاع آن به 23 متر رسید. در این حاکم نشین، برای نخستین بار معبد هزاره سوم که مختص ایرانیان بوده است و ماهیتی اصالتا ایرانی دارد کشف شده که نشان از وجود تمدنی بزرگ در این منطقه دارد. اشیایی هم که از این تپه باستانی به دست آمده بیشتر ظروف سفالی و سنگی، قطعات سنگ صابون و گاه وسایل مفروغی است. مهمترین صنعت مردمان این تمدن کنده کاری روی سنگ صابون است که دارای ظرافت خاصی است روی این قطعات تصاویری از قبیل انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب وجود دارد که البته تصاویر مار و عقرب معمول تر است. نکته دیگری که قطعات سنگ صابونی این منطقه را از سایر مناطق و تمدن های دیگر جدا می کند چشم درخشان و مرصع کاری روی قطعات است. در برخی طرح ها دیده می شود در دور تا دور ظرف چند حیوان در هم تنیده وجود دارند که برای کنار هم قراردادن آنها نیاز به محاسبات پیچیده بوده است. موزه باستان شناسی جیرفت بسیاری از اشیایی که از تمدن جیرفت به دست آمدند در حراجی های بین المللی به فروش رسیدند هرچند ایران توانست آبان امسال پس از سال ها دوندگی 18 شی تاریخی مشتمل بر دو عدد کوزه، پنج جام، سه عدد وزنه، یک ظرف باستانی، یک کاسه باارزش و شش گلدان زیبا را از یک حراجی در انگلستان بازپس گیرد. در جیرفت ساختمانی تاسیس شده که تعدادی از اشیای پیدا شده از تپه باستانی کنار صندل در آن نگهداری می شود هرچند بیش از آنکه این اشیا قیمت داشته باشند اطلاعات و یافته های علمی از این تمدن شکوهمند ارزش دارد که می تواند باعث غرور همه ما ایرانی ها شود و نام کشورمان را بیش از پیش به عنوان یک کشور تاریخی در جهان طنین انداز کند. |
صفحه 1 از 4 | همه زمان ها بر اساس UTC + 3:30 ساعت تنظیم شده اند. |