asadof نوشته است:
مهندس جان اون بالا توضیح دادم که بدون خلبان 115 کیلو!!! حالا شما وزن خلبان رو 90 کیلو حساب کنید.
دوست عزیز من چتر نجات نمی خوام شما همون با کل تشکیلات خلبان و کابین و سوخت و همه رو 250 کیلو در نظر بگیرید یعنی خواستم پرواز کنم هواپیما 250 کیلو وزن داره برای این وزن موتور با چه اسب بخاری نیاز دارم؟ ممنون از پاسخ شما
دوست گرامی
دقت کردی برای توجیه یه مساله ای که فکر کنم تاحالا وارد محاسباتش نشدی چند تا کامنت اضافی سوال و جواب نوشتی آخرش هم بر میگردی سر خونه اول .
تاپیک که راجع به هواپیمای رادیو کنترل بدون سرنشین نیست .
سرتیتر موضوع رو یکبار بخونید نوشته : هواپیما یک نفره .
بعد از کلی بحث و توضیح و توجیه که من نوعی میگم هواپیمای شما وزن کلش 230 تا 245 کیلو حداقل خواهد بود ( اون لینک هواپیمایی که خدمتتون دادم و معتقدی هواپیما از موتور آویزونه وزن کلش با سوخت و سرنشین و همه چیز 550 پوند یا حدود280 کیلوگرمه ) و رد و انکار که من کجا گفتم 230 کیلو گفتم 230 پوند الان رسیدیم به همون عدد 230 کیلو باضافه 20 کیلو هم بیشتر !
برادر من کسی مگه داخل محاسبات کار داره به اینکه وزن خالی هواپیما چقدره ؟
از اینکه بگذریم شما ظاهرا توجیه نشدی که تا پارامترهای استاتیک اولیه رو نداشته باشیم محاسبه توان موتور بی معنیه .
مثل اینه که کسی بگه میخوام بدون در نظر گرفتن ولتاژ و جریان و مقدار مقاومت بفهمم حداقل باید چند وات باشه که نسوزه !
یا کسی بدون در نظر گرفتن وزن مصالح و تعداد طبقات و مواد درون ساختمان دنبال محاسبه قطر شناژ فندانسیون باشه !
این محاسبات بخش آخر کاره ....علی ایحال ماهم اجبارا معکوس کار میکنیم
اولین پارامتر برای محاسبه نسبت لیفت به درگه یا cl/cd که علی الظاهر شما هیچ توضیح و برآوردی ازش نداری ( چند بار درخواست مقدارش رو ازتون داشتم که ....
این پارامتر اولیه تمام وسایل پرنده است یعنی چتر بازها و کایت سوارها هم بدون دونستن این نسبت یا بقول خودشون ضریب لیز خوردن سوار وسیله اشون نمیشن )
چون عددی در بین نیست از فرمولهای تقریب تجربی برای ایرفویلهای استاندارد همراه با ابزار کنترل پروازی کامل ( فلپ و اسپویلر و شهپر و زاویه حمله اولیه صحیح خود بال و بدنه و .... ) استفاده میکنم که روی کاغذ قابل محاسبه باشن .
در عمل بسته به نوع طرح و اجرا بین چند تا چند ده درصد ممکنه اعداد جابجا بشن .
از اون نظر میگم که پس فردا یه موتور با همین توان ها استفاده کردین و وسیله اتون حتی به سرعت تیک آف نرسید مشکل رو از محاسبات اولیه ندونید
توان لازم برای نگه داشتن یک پرنده در ارتفاع ثابت بدون وارد شدن هر گونه نیروی جنبی در ارتفاعات زیر 6000 پا حدود 25 وات برای هر کیلوگرمه.
توان لازم برای تیک آف همین وسیله با نرخ صعود زیر 150 فوت بر دقیقه حدود 85 وات بر کیلوگرمه.
یعنی برای یک پرنده 250 کیلویی حداقل توان کروز حدود 9 اسب بخاره
برای تیک آف حداقل حدود 30 اسب بخار لازمه ....
منوط به عدم هیچ مشکل ایرودینامیک و اصطکاک لاستیک و چرخ و عدم وجود باد مخالف و شیب مسیر و بقیه موارد.
این توانها توان موثر خروجی پراپلره .یعنی توان کششی مرکز پراپ نه توان اعمالی به پراپ.
یعنی فرض شده پراپلر شما راندمانش 100 درصده و هیچ اغتشاش جریان هوا و سرو صدا و جریان چرخشی ایجاد نمیکنه ... جنس بدنه اش مقاومت اصطکاکی اش با هوا صفره .... فرم ایرودینامیک بدنه بصورتیه که هیچ بخشی از موتور و بدنه در معرض جریان خروجی پراپ نیست ...
زاویه حمله پراپ کاملا منطبق با سرعت حرکت وسیله است سرعت زاویه ای پراپ با سرعت حرکت خطی برابره و خیلی فرض ایده آل دیگه که در عالم واقع وجود خارجی ندارن
سیستم انتقال قدرتی هم بین پراپ و موتور وجود نداره یعنی تلفات انتقال صفره ....
در عمل کلیه دور ریز های فوق باید به توان مکانیکی ورودی شفت پراپ ( کاری به توان موتور و توان سیستم انتقال قدرت احتمالی ندارم ) اضافه بشه که در نمونه های دست ساز بدون تست و شبیه سازی بعضا تا 3 - 4 برابر توان پراپ ایده آل هم ممکنه پیش بره.
ضمنا این پرنده با این نرخ صعود و وزن اولیه در حالت توان کامل در ارتفاع سطح دریا حدود 2 کیلومتر مسافت برای تیک آف از سرعت صفر لازم داره.
مصرف سوخت برای یک موتور درونسوز پیستونی با راندمان متعارف در حالت توان کامل 12 کیلوگرم در ساعته و در حالت کروز به حدود 4 کیلوگرم بر ساعت مطابق توانهای خالص شفت با مقادیر پیشفرض میرسه
* مجددا مطابق فرض ایده آل که موتور درونسوز در دور پیک راندمان حجمی و گشتاور ترمزی کار میکرده ...
افت راندمان در دورهای پایین تر و بالاتر از دور پیک گشتاور در نظر گرفته نشدن
نوع سوخت بنزین یا گازوییل با ارزش حرارتی 44 مگاژول بر کیلوگرم در نظر گرفته شدن
سرعت در نمام موارد زیر 100 مایل بر ساعت ( مطابق عددی که خودتون دادید ) در نظر گرفته شده و فرض بر این بوده سرعت تیک آف همون سرعت کروز و کلمبه.
در صورت افزایش سرعت به هر مقداری با توجه به فرمولهای درگ آیرودینامیک توان و میزان مصرف سوخت رو بصورت تصاعدی اضافه کنید .
مجددا یادآوری میکنم بدون داشتن مقادیر دقیق پارامترهای مربوطه این محاسبات ارزش اجرایی ندارن و فقط حداقل قابل تصور برای یک سیستم آرمانی رو روی کاغذ نشون میدن
ضمنا استاد گرامی جهت یادآوری خدمتت عرض کنم هیچ وسیله پرنده بال ثابتی سرعت کروز 135 و اشتل 45 کیلومتری نداره !
شاید در سیستمهای بال ثابت بادبادک یا موشک کاغذی و کایت و امثالهم در صورت وجود باددموافق در این سرعتها بتونن کروز و اشتل کنن.
هواپیما غیر ممکنه !