فلزجو FelezJoo
https://www.felezjoo.com/

آموزه های اولیا الله
https://www.felezjoo.com/viewtopic.php?f=32&t=940
صفحه 1 از 2

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 12:32pm ]
عنوان پست:  آموزه های اولیا الله

سلام
ماجرای مجادله پزشکی امام صادق (ع) با پزشک هندی
ربیع حاجب مى گوید: روزى طبیبی هندى در مجلس منصور کتاب طب مى خواند، در حالى که امام صادق علیه السّلام در آنجا حضور داشت. چون از قرائت مسائل طب فراغت یافت، به امام ششم علیه السّلام گفت: دوست دارى از دانش خود به تو بیاموزم؟ حضرت فرمود: نه، زیرا آنچه من مى دانم از دانش تو بهتر است. طبیب پرسید: تو از طب چه مى دانى؟ فرمود: من حرارت را با سردى، و سردى را با گرمى، رطوبت را با خشکى، و خشکى را با رطوبت درمان مى کنم، و مسأله تندرستى را به خدا وامى گذارم و براى تندرستى دستور پیامبر را به کار مى برم که فرمود: «شکم خانه درد است، و پرهیز درمان هر دردى است، و تن را به آنچه خوى گرفته باید عادت داد».

طبیب گفت: طب جز این چیزى نیست. امام گفت: مى پندارى که من این دستورها را از کتاب هاى بهداشتى یاد گرفته ام؟ گفت: آرى، امام فرمود: من این ها را از خدا فرا گرفته ام. تو بگو من از جهت بهداشت داناترم یا تو؟ طبیب گفت:البته من. امام علیه السّلام فرمود: اگر این چنین است من از تو سؤالاتى مى پرسم، تو پاسخ بده.. گفت: بپرس.

امام صادق(ع) سئوالات زیر را از طبیب هندی پرسیدند:

"چرا جمجمه ی سر چند قطعه است؟

چرا موى سر بالاى آن است؟

چرا پیشانى مو ندارد؟

چرا در پیشانى خطوط و چین وجود دارد؟

چرا ابرو بالاى چشم است؟

چرا دو چشم مانند بادام است؟

چرا بینى میان چشم هاست؟

چرا سوراخ بینى در زیر آن است؟

چرا لب و سبیل بالاى دهان است؟

چرا مردان ریش دارند؟

چرا دندان پیشین، تیزتر و دندان آسیاب، پهن و دندان بادام شکن بلند است؟

چرا کف دست ها مو ندارد؟

چرا ناخن و مو جان ندارند؟

چرا قلب مانند صنوبر است؟

چرا شُش دو تکه است و در جاى خود حرکت می کند؟

چرا کبد(جگر) خمیده است؟

چرا کلیه مثل دانه لوبیاست؟

چرا دو زانو به طرف پشت خم و تا مى گردند؟

چرا گام هاى پا میان تهى است؟ "

طبیب هندی در پاسخ به تمامی سئوالات بالا گفت : نمی دانم.

امام فرمود: من علّت اینها را مى دانم. طبیب گفت: بیان کن.

امام فرمود:

*جمجمه به دلیل اینکه میان تهى است، از چند قطعه آفریده شده است و اگر قطعه قطعه نبود، ویران مى شد، لذا چون چند قطعه است، دیرتر مى شکند.

*موى در قسمت بالای سر است، چون از ریشه ی آن روغن به مغز مى رسد و از سر موها که سوراخ است، بخارات بیرون مى رود و سرما و گرمایى که به مغز وارد مى شود، دفع می شود..

*پیشانى مو ندارد، براى آنکه روشنایى به چشم برسد.

*خط و چین پیشانی نیز عرقی را از سر می ریزد، نگه می دارد تا وارد چشم ها نشود و انسان بتواند آن را پاک کند، مانند رودخانه ها که آب های روى زمین را نگهدارى مى کنند.
ابروها بالاى دو چشم قرار دارند تا نور به اندازه ی کافی به آنها برسد. اى طبیب، نمى بینى وقتی شدت نور زیاد است، دست خود را بالاى چشم ها می گیری تا روشنى به مقدار کافی به چشم هایت برسد و از زیادى آن پیشگیرى کند؟!

*بینى بین دو چشم قرار دارد تا روشنایى را بین آنها به طور مساوی تقسیم کند.

*چشم ها شکل بادام هستند تا میل دوا در آن فرو برود و بیرون آید. اگر چشم چهار گوش یا گرد بود، میل در آن به درستی وارد نمى شد و دوا به همه جای آن نمى رسید و بیماری چشم درمان نمى شد.

*خداوند سوارخ بینى را در زیر آن آفرید تا فضولات مغز از آن پایین بیاید و بو از آن بالا رود. اگر سوراخ بینی در بالا بود، نه فضولات از آن پایین مى آمد و نه بوی چیزی را در مى یافت.

*سبیل و لب را بالاى دهان آفرید، تا فضولاتى را که از مغز پایین می آید نگه دارد و خوراک و آشامیدنى به آن آلوده نگردد و آدمى بتواند آنها را از پاک کند.

*براى مردان محاسن(ریش) را آفرید تا نیازی به کشف عورت (پوشاندن سر) نداشته باشند و مرد و زن از یکدیگر مشخص شوند.

*دندان هاى پیشین را تیز آفرید تا گزیدن آسان گردد، و دندان هاى آسیاب را براى خرد کردن غذا پهن آفرید، و دندان نیش را بلند آفرید تا دندان هاى آسیاب را مانند ستونى که در بنا به کار مى رود، استوار کند.

*دو کف دست را بى مو آفرید تا سودن به آنها واقع گردد. اگر کف دست مو داشت، وقتی انسان به چیزی دست می کشید به خوبی آن را حس نمی کرد.

*مو و ناخن را بى جان آفرید، چون بلند شدن آنها زشت و کوتاه کردن آنها زیباست. اگر جان داشتند، بریدن آنها همراه با درد زیادی بود.

*قلب را مانند صنوبر ساخت، چون وارونه است. سر آن را باریک قرار داد تا در ریه ها در آید و از باد زدن ریه خنک شود.

*کبد را خمیده آفرید تا شکم را سنگین کند و آن را فشار دهد تا بخارهاى آن بیرون رود.

*کلیه را مانند دانه لوبیا ساخت، زیرا منى قطره قطره در آن مى ریزد و از آن بیرون مى رود. اگر کلیه چهار گوش یا گِرد بود، اولین قطره مى ماند تا قطره دوم در آن بریزد و آدمى از انزال لذت نمى برد. زمانی که منى از محل خود که در فقرات پشت است، به کلیه می ریزد، کلیه چون کرم بسته و باز مى شود و کم کم منی را به مثانه مى رساند.

*خم شدن زانو را به طرف عقب قرار داد، تا انسان به جهت پیش روى خود راه رود، و به همین علت حرکات وى میانه است، و اگر چنین نبود در راه رفتن مى افتاد.

*پا را از سمت زیر و دو سوى آن، میان باریک ساخت، براى آنکه اگر همه پا بر روی زمین قرار می گرفت، مانند سنگ آسیاب سنگین مى شد. سنگ آسیاب چون بر سر گردى خود باشد، کودکى آن را بر مى گرداند و هر گاه بر روى زمین بیفتد، مردی قوی به سختى مى تواند آن را بلند کند.
آن طبیب هندى گفت: این ها را از کجا آموخته اى؟ فرمود: از پدرانم و ایشان از پیامبر و او از جبرئیل، امین وحى و او از پروردگار که مصالح همه اجسام را داند. طبیب در آن وقت مسلمان شد و گفت: تو داناترین مردم روزگارى.
راستى چه شگفت انگیز است که حضرت صادق علیه السّلام بدون در دست داشتن ابزار امروزى که وسیله شناخت درون و برون انسانند، در گوشه ای از شهر مدینه براى یک طبیب هندى شگفتی هاى خلقت انسان را با دلایل محکم بیان مى فرماید. :YMPEACE:

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 12:52pm ]
عنوان پست:  Re: اموزه های اولیا الله

امام صادق”ع″در۱۳قرن پيش دستورهاي طبي صادرفرموده كه با عقيده دانشمندان فن پزشكي امروز تطبيق مي كند.

بايد دانست پزشكان امروزدرعصرما آن دستورها را با وسايل مجهز و مدرن علمي كه در اختيار دارند انطباق داده اند.

حضرت درسخناني خواص برخي از گياهان و ميوه جات مانند سير،پياز،ترب، هويج، بادمجان،كدو،انگور،سيب،انار،به،انجير،خرما،كاهو،كاسني را بيان نموده اند كه باختصار عنوان ميكنيم.

۱- سير:در مورد سير فرموده اند كه درد هاي خود را بوسيله سير درمان كنيد.اما با دهان بودار به مسجد نرويد.پيامبراكرم”ص”نيز فرموده اند كه سير بخوريد زيراشفادهنده ۷۰بيماري است.

امروزه درنتيجه تحقيقات دانشمندان ثابت شده كه سير براي درمان يا جلوگيري ازبروزبيماري هاي زيادي موثراست. امراضي مانند:ناراحتي هاي زنان هنگام قاعدگي يا پيري زودرس،بواسير،سل ريوي،آنفلوانزا،تنگي نفس،تيرگي رنگ پوست،سوءهاضمه وعفونت روده ها،ديفتري،تيفوئيد،سياه سرفه،التهابهاي معده،زخم معده،نويامزمن،تصفيه مجاري ادراري وحيض،تصفيه كليهاها،ازبين بردن كرمهاي نخ مانندي كه در امعاء كودكان بوجود مي آيد.

باتوجه به اين مطلب معلوم ميشود كه تعليمات حضرت آنهم به طور اختصار ومفيد،چقدر وسيع و عيق ميباشد.

۲- پياز: حضرت فرموده اند كه پياز بخوريد زيرا پياز۳ خاصيت دارد:الف)لثه هاي شخص را قوي ومحكم مي سازد.ب)دهان را خوشبو ميكند.ج)نيروي جنسي را بيشتر مي كند.همچنين خوردن پياز خستگي را از بدن دور ميكند،اعصاب راقوي ميسازد وميل جنسي راهم زيادتر ميكند وبيماري تب راشفا مي دهد.

دكتر لاكوفسكي فرانسوي كه درباره نباتات و خواص آنها تحقيقات فراواني انجام داده است معتقد است كه:”پياز در مبارزه با بيماريهاي نابود كننده،سرطان حريف بسيارتوانا ونيرومند است.”

۳- ترب:-پزشكان در خواص اين نبات گفته اند:كه ادرار را زياد مي كند و كليه را شستشو مي دهدواشتها ر برمي انگيزاند،وترشحات معده را منظم مي كند و عمل هضم را آسان ترمي كندو…امام صادق”ع″در دوازده قرن پيش فرمودند:ترب بخوريد،زيرا برگ ترب گازمعده را درهم ميشكند ومغز آن جريان ادرار را زياد ميكندو ريشه اش بلغم را ازبين ميبرد.

۴- هويج:پزشكان ميگويند اين گياه خواص بسياري دارد ازجمله فسفر نباتي است كه زودجذب مي شود،اما هضمش براي كودكان دشوار است.آب هويج در درمان يرقان اثر بسزائي دارد،اگر آب هويج با عسل مخلوط شودبرقوه باه(قواي جنسي) مي افزايدوبراي معالجه بيماري كبد و امعاء هم مفيد وسودمند است. جالب اينكه امام صادق”ع″در مورد خواص هويج ميفرمايد:هويج در معالجه قولنج،بواسير،موثر است واين گياه قوه باه را هم افزايش داد وكليه ها را گرم مي سازد.

۵- بادمجان:اطباء اعلام كرده اند كه بادمجان به هر مزاجي سازگار است و معده را تقويت مي كند.امام صادق “ع″ فرمود:بادمجان بخوريد،زيرا اين گياه بدون اينكه به كيسه صفراء زياني برساند زهره را مفيد خواهدبود.وبراي ساير درد ها درمان است بدون اينكه موجب دردي بشود.

۶- كدو:كدوي تنبل براي سرد كردن مزاج و تردماغي مفيد است.بيماري يرقان را درمان ميكند وتبهائي را كه از گرمي مزاج است برطرف مي سازد.امام صادق”ع″درمورد خواص كدو فرموده اند:كدو نيروي عقلي و حيات مغزي انسان را زياد مي كندو براي درد قولنج هم دواي سودمندي است.ظاهرا به همين دليل هم اطباء به افرادي كه نيمه عمرشان را طي كرده اند و طبعا قواي جسمي و عقلي آنها رو به انحطاط است توصيه مي كنند كه كدو بخورند.

۷- انگور:امام درباره انگور مي فرمايد:فائده مصرف انگور آنست كه اعصاب را قوت مي بخشد،خستگي را برطرف مي سازد،و به نفس آدمي نشاط مي بخشد.پزشكان نيز ميگويندانگورسه خاصيت دارد:۱- معده را لينت ميدهد(رفع يبوست)۲-خون را صاف مي كند۳-به بدن غذا ميرساند.

۸- سيب:حضرت در مورد خواص سيب فرمودند كه خوردن سيب باعث فرو نشاندن حرارت داخلي بدن ميشود ومزاج را سرد مي سازد وكسانيكه تب دارند،تبشان را ميبرّد.اگر مردم ميدانستند كه در سيب چه خواصي نهفته است بيماران خود را فقط با سيب معالجه مي كردند،علاوه براين،سيب درقلب آدمي سرور وشادي ايجاد مي كند.

۹- انار: حضرت فرمودند:به كودكان خود انار بدهيد تا جواني ورشد آنها را تسريع نمائيد.همچنين فرمودند انار را با پيه اش بخوريد تا معده را دباغي كند(ديواره هاي معده را از هرگونه رسوب پاك كند) و روشنائي چشم را هم زياد ميكند.

۱۰- به:درباره به فرمودند كه خوردن به چهره را شاداب مي كند وقلب را آرام نگه مي دارد.كسي كه به را ناشتا بخورد،نطفه اش سالم مي ماند،در نتيجه طفلي كه از او بوجود مي آيد زيبا و با نشاط خواهد بود.همچنين به مايه قوت قلب و روشنائي ضمير است .

۱۱- انجير:در مورد خواص انجير فرمودند كه انجير بوي بد دهان را برطرف مي كندو استخوانهاي بدن را محكم مي سازد،و به پياز موها نيرو مي دهد و دردها را بدون دوا از بين مي برد.

۱۲- خرما:روزي شخصي يك طبق خرما به پيش حضرت صادق”ع″برد و زمانيكه خرما را بر زمين گذاشت حضرت سئوال فرمود:اين چيست؟آن شخص گفت :اين خرما از نوع برني است. فرمود دراين ميوه شفا است.خرما شخص را از خطر سمها نجات مي دهد.ميوه اي است كه هيچ ضرري براي بدن ندارد و هركس موقع خواب از خرماي خشك بخورد كرمهاي شكمش از بين مي روند.محققين عنوان كرده اند كه جاهائي كه با كاشتن خرما سرو كار دارند كمتر كسي به سرطان مبتلا مي شود.بزودي طب در آينده پرده از روي اسرار خرما برخواهد داشت و ارزش اين ميوه را به جهانيان نشان خواهد داد.

۱۳- كاهو:حضرت فرمودند كه از كاهو بيشتر استفاده كنيد كه خون را تصفيه ميكند. اطباي امروز نيزكه آزمايش كرده اند مي گويند:در كاهو مقدار زيادي املاح معدني هست(قسمتهايي كه رو به آفتاب است) نيومان شيميست معروف مي گويد كه كاهو از لحاظ آهن غني است .اين گياه كلبولهاي قرمز خون را زياد ميكند.چهره و لبهاي خورندگان آن را گلگون مي سازد واعصاب را آرام ميكند.خواب آوربوده ودر چشمان برق نشاط مي افروزد.

۱۴- كاسني:در مورد كاسني فرمودند:كاسني سبزي بسيار مفيدي است.كاسني بخوريد تا خون شما زيادتر گردد،وفرزند زيبائي از شما بوجود بيايد.

اطباي امروز نيز درباره خواص كاسني گفته اندكه اعصاب را قوي ميكند،نورچشم را زياد كرده وقواي از دست رفته بدن را تجديد مي كند.قلب وكبد وكليه را به نشاط مي اندازد و براي رحم هم سودمند است. همچنين به مزاج نيز اعتدال مي بخشد.

بيان حضرت درباره استفاده دارو:

تاوقتيكه بدن شما مي تواند با نيروي طبيعي خود با مرض مبارزه كند از استعمال دارو پرهيز كنيد.باز هم فرمودند كسي كه سلامتي او به بيماريش غلبه دارد ولي خودسرانه داروهائي مصرف مي كند كه منجر به بيماري و يا مرگش مي شود،سزاوار خشم ونفرين من است.چنين شخصي به نفسش صدمه رسانده است.

حضرت در جاي ديگري هم فرمودند:شستن ظرفها و جارو كردن صحن خانه روزي را افزونتر ميكند.

حقيقت اين است كه علم بشر با همه پيشرفتهايش هنوز نتوانسته به حقايق سخنان امام صادق”ع″ پي ببرد.

منبع:برگرفته از كتاب طب الصادق(باكمي تلخيص)/مرحوم علامه عسكري.

نویسنده:  سید جواد [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 7:11pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

درود برشما خیلی جالب بود در پناه امام زمان موفق و تندرست باشید

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 11:29pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

ممنون جواد جان همچنین :ymhug:
مردي نزد علي عليه السلام آمد و عرض کرد، من از نماز شب محروم شده ام. امام فرمود: تو کسي هستي که گناهانت تو را به بند کشيده است!

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 11:30pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

روزى حضرت عیسى (ع) از صحرایى مى‏گذشت. در راه به عبادت‏گاهى رسید كه عابدى در آن‏جا زندگى مى‏كرد. حضرت با او مشغول سخن گفتن شد. در این هنگام جوانى كه به كارهاى زشت و ناروا مشهور بود از آن‏جا گذشت.
وقتى چشمش به حضرت عیسى (ع) و مرد عابد افتاد، پایش سست شد و از رفتن باز ماند و همان‏جا ایستاد و گفت: خدایا من از كردار زشت خویش شرمنده‏ام. اكنون اگر پیامبرت مرا ببیند و سرزنش كند، چه كنم؟ خدایا! عذرم را بپذیر و آبرویم را مبر.
مرد عابد تا آن جوان را دید سر به آسمان بلند كرد و گفت:
خدایا! مرا در قیامت با این جوان گناه‏كار محشور مكن.
در این هنگام خداى برترین به پیامبرش وحى فرمود كه به این عابد بگو:
ما دعایت را مستجاب كردیم و تو را با این جوان محشور نمى‏كنیم، چرا كه او به دلیل توبه و پشیمانى، اهل بهشت است و تو به دلیل غرور و خودبینى، اهل دوزخ.

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 11:32pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

چند نفر از سادات نجف آباد اصفهان به خدمت مرحوم بیدآبادى - اعلى اللّه مقامه آمده و گفتند چشمه آبى كه از دامنه كوه جارى مى شد و مورد بهره بردارى اهالى بود، چندى است خشكیده و ما در زحمت هستیم ، دعایى كنید تافرج شود.
آن بزرگوار آیه شریفه :(لَوْ اَنْزَلْنا هذَالقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ) (اواخر سوره حشر) را بر رقعه اى نوشته به آنها داده و فرمود اول شب آن را بر قله آن كوه گذارده و برگردید، آنها چنین كردند و چون به خانه خود رسیدند، صداى مهیبى از كوه بلند شد كه همه اهالى شنیدند و چون صبح بیرون آمدند، چشمه آب را جارى دیدند و شكر خداى را به جا آوردند.

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 11:36pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

در این سنه 88 (مطابق آبان 47) هنگام تشرف به عتبات در نجف اشرف ، روزى به اتفاق جناب آقاى سید احمد نجفى خراسانى به زیارت قبر جناب ((میثم )) مشرف شدیم ، آنجا خادمى بود كه به ما محبت كرد و چاى آورد و هیچ از ما قبول نكرد وگفت حق خدمت راخود جناب میثم به من مى رساند و من چند سال است كه اینجا خدمتگزار قبر شریفش هستم ، هر از چندى در خواب گوشه اى از زمین مخروبه كوفه را به من نشان مى دهد و من آنجا را حفر مى كنم ، سكه اى مى یابم آن را مى فروشم تا مدتى معیشت مى نمایم و یكى از همان سكه هایى كه به دست آورده بود به ما نشان داد و آن سكه سبز رنگ و از ریال ایرانى كوچكتر بود و به خط كوفى كلمه طیبه ((توحید)) بر آن نقش بود.

نویسنده:  parsi [ یکشنبه 31 شهریور1392 - 11:40pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

عالم متقى جناب حاج سید محمد جعفر سبحانى امام جماعت مسجد آقالر فرمود در خواب محل اجابت دعا را در قبه حسینیه علیه السّلام به من نشان دادند وآن قسمت بالاى سر مقدس تا حدى كه محاذى قبر جناب حبیب بود و در سفرى كه با مرحوم والد مشرف شدیم پدرم ناگهان چشم درد گرفت و از هر دو چشم نابینا شد و من سخت ناراحت و در زحمت بودم ؛ زیرا باید دائما مراقبش باشم و دستش را بگیرم و حوایجش را انجام دهم .
بالجمله حرم مطهر مشرف شدم و در همان محل اجابت دعا عرض كردم چشم پدرم را از شما مى خواهم ، شب در خواب دیدم بزرگوارى به بالین پدرم آمد دست مبارك را بر چشمش كشید و به من فرمود: این چشم ، ولى اصل خرابست .
چون بیدار شدم دیدم هر دو چشم پدرم خوب و بینا شده است ولى معناى كلمه ((اصل خرابست )) را ندانستم تا سه روز كه از این قضیه گذشته ، پدرم از دنیا رفت آنگاه معناى كلمه واضح شد

نویسنده:  hamze2000 [ دوشنبه 1 مهر1392 - 7:25pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

خيلي جالب و آموزنده بود.مرسي جناب پارسي عزيز @};-

نویسنده:  merlin [ دوشنبه 1 مهر1392 - 10:51pm ]
عنوان پست:  Re: آموزه های اولیا الله

جناب شیخ جعفر مجتهدی عارف بزرگوار می فرمودند :

از همان سنین نوجوانی علاقه عجیبی به تزکیه نفس داشتم و شروع به تهذیب نفس و خودسازی و تقویت اراده نمودم چون بسیار دوست داشتم به بینوایان و مستمندان كمك كرده و زندگی آنها را از فقر و تنگدستی نجات بخشم، سعی و تلاش بسیاری می‌نمودم تا معمای لاینحل كیمیا به دست من حل گردد، لذا قسمتی از سرمایه پدری را در این راه صرف نمودم ولی به نتیجه‌ای نرسیدم، اما چون این كوشش من همراه با توسلات شدید بود، یك روز ناگهان هاتف غیبی به من ندا در داد: جعفر؛ كیمیا، محبت ما اهل بیت عصمت و طهارت است، اگر کیمیای واقعی می خواهی بسم الله این راه و این شما .
با شنیدن آن ندای غیبی هدف و مسیر زندگیم بكلی دگرگون شده و بر آن شدم تا به جای تسخیر جن و انس و ملك و اكتساب كیمیا به دنبال حقیقت همیشه جاوید و پاینده، یعنی محبت و دوستی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) بروم.

صفحه 1 از 2 همه زمان ها بر اساس UTC + 3:30 ساعت تنظیم شده اند.