فلزجو FelezJoo https://www.felezjoo.com/ |
|
اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده هایش https://www.felezjoo.com/viewtopic.php?f=37&t=3089 |
صفحه 1 از 3 |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 4:44pm ] |
عنوان پست: | اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده هایش |
بنام و یاری اهورا مزدا دانای بزرگ هستی بخش این تاپیک را برای آشنایی بیشتر دوستان نسبت به دین و آیین و فرهنگ اصیل ایرانی آریایی باز نمودم ، شاید جرقه ای باشد برای بهتر اندیشیدن و استفاده از خرد نیک هر کسی کو دور ماند از اصل خویش ..............................................باز جوید روزگار وصل خویش دانشمندان و محققان بر این باورند که اصل گفتار های اشو (پاک سرشت) زرتشت پیام آور بزرگ ایران زمین در مجموعه (اوستا) بخشی است که بنام (گاتها یا گاتاها) معروف میباشد که در فایلهای پیوستی در فرمت pdf میتوانید این آثار را دانلود کنید در ضمن تا آنجا که امکان داشته باشد تصاویری از بخشهای مختلف این کتابها را برای شما سروران گرامی به تصویر خواهم کشید |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 4:55pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
تصاویری از این مجموعه |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 4:57pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
ادامه |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 4:59pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
ادامه |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 5:11pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
نماز خواندن و گاههای(نوبتها) نماز زرتشتیان: در فرهنگ زرتشتیان جشن به معنای ستایش و نیایش خداوند است. نمـاز رسمیترین راه ارتباط فرد و یکی از راههای سپاسگذاری از بخششهای بیکران خداوندی است که درآئین زرتـشتـی مورد توجه بوده و هر زرتشتـی روزانـه پنـج بار(گاه) به نیایش اهورامزدا میپردازد و ضمن سپـاس و ستـایش اهورا مزدا بر آفریدههای نیک خداوندی نیز درود میفرستد. نام پنج گاه نیایش (نماز روزانه) و زمان هر کدام بدین گونه است: 1-گاههاون: از برآمدن آفتاب تا نیمروز 2- گاه رپیتون: از نیمروز تا سه ساعت از نیم روز گذشته 3-گاه ازیرن: سه ساعت از نیمروز گذشته تا رفتن آفتاب 4-گاه ائیوسروترم: از آغاز تاریکی شب تا پیش از سپیده دم 5-گاه اوشهن: از سپیده دم تا برآمدن آفتاب لازم به توضیح است که نماز پنج گانه در دیانت زرشتی ۳۷۴۶ سال دینی زرتشتی قدمت دارد و از هیچ دین دیگری گرفته نشده است. نماز و نیایش در آیین زرتشتی به سه طریق خوانده میشود: خوانـدن با صدای بلنـد خواندن به صورت زمزمه یا واج خواندن با منشن یا اندیشه بدون اینکه زمزمه ای شنیده شود ستایشهایی که به زبان اوستا است باید با آواز بلند و قسمتهای پازند را باید به زمزمه خواند. ستایش با منشن فقط به هنگام نام بردن در تندرستی یا مواقع دیگری که خواندن نیایش واجب نیست صورت میگیرد. نمازها و نیایـشها را میتوان به صورت ایستاده و یا نشسته خواند، اما توصیه شده خواندن سروش باج و کشتی به صورت ایستاده انجام شود. نماز گروهی خواندن نماز و نیایش به شکل گروهی یا همازور شدن در ستایش بر سه گونه میباشد: موبـد قسمتی از اوستا را خوانده و دیگران آن را تکرار میکنند. گروهی یک قسمت از اوستا و یا نیایش را با هم با صدای بلند میخوانند. ضمن خواندن اوستا توسط چند موبد، دیگران بی صدا با حالت واج گوش داده و آن را زمزمه میکنند. نیایشهای گروهی معمولا به هنگام حضور دسته جمعی بهدینان در زیارتگاهها و همچنین آتشکده و مراسم گهنبار و... انجام میشود. متن کامل نمازهای زرتشتیان هر نماز با این زمزمه آغاز میشود. «باور دارم به دین مزدا پرستی که آورده زرتشت است. پیرو آموزشهای اهورایی هستم که از دیو (دروغ) و دوگانه پرستی به دور است. من یکتاپرست زرتشتی ام و تنها اهورا مزدا را در خور ستایش میبینم. نماز گاههاون: از برآمدن خورشید تا نیمروز من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم فرشته پاسبان بامداد پاک و سازنده را (هاون) من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم آن سرور دهکده (ویس) را که پاک و دادگستر و سازنده است. من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را میستایم. نماز گاه رپتون: از نیمروز تا پسین من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم فرشته پاسبان نیمروز را (رپتون) من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم آن سرور شهر (زنتو) را که پاک و دادگستر و سازنده است. من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را میستایم. نماز گاه ازیرن: پسین تا فرورفتن خورشید من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم فرشته پاسبان پسین پاک را (ازیرن) من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم آن سرور کشور (دخیو) را که پاک و دادگستر و سازنده است. من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را میستایم. نماز گاه سروثرم: فرورفتن خورشید تا نیمه شب من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم فرشته پاسبان شب (ایوی سروثرم) پاک را. من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم همه ی رهروان راه اشویی زرتشت را و سرور اشوان را. من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را میستایم. نماز گاه اشهن: از نیمه شب تا برآمدن آفتاب من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم فرشته پاسبان پگاه (اوشهی ناای) پاک را. من میستایم و ارج میگذارم و خشنود میکنم آن سرور خانه (نمانا) که پاک و دادگستر و سازنده است. من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را میستایم. پس از خواندن نماز گاه بایسته، زرتشتیان نماز سروش باج، نیرنگ کشتی، ستایش خدا، تندرستی و برساد را میخوانند. به جز سروش باج بیشتر اوستاهای نام برده شده پازند است و پس از ساسانیان نوشته شده است. گوشه ای از سروش باج که هر زرتشتی بایسته است که آن را به خوبی بداند همان نیایشهای اشم وهو و یتا اهو هستند. پاره ای از نماز ستایش خدا که پس از نماز هر گاه باید خوانده شود: ای اهورا مزدا به یاری من آی من پرستنده اهورامزدا هستم. من پرستنده خرد نیک و پیرو زرتشت هستم. من خود را پیرو راستی و پشتیبان استوار در این دین میدانم و پیمان میگذارم که همه توان خود را در راه اندیشه نیک و گفتار نیک و کردار نیک به کار برم. من به دین والای مزداپرستی که دورکننده جنگ، ناهماهنگی، دشمنی و استوار کننده هماهنگی و آشتی و دوستی است باور دارم. همانگونه که خداوند راستی و دادگستر است، رهبر دنیایی نیز باید به خاطر راستی و داگستری اش برگزیده شود. هنگامیکه پیروان دروغ مرا با خشم و نفرت تهدید میکنند، تنها تو ای اهورا مزدا و نیروی اهورایی که تو با اندیشه و منش نیک به من داده ای و کردار نیک که با راستی و داد که قانون همیشگی توست، مرا نجات میدهد. ای اهورا مزدا مرا یاری کن. آن تیزرو، توان بدنی و روانی را که در آفرینش تو برای پیروزی بر بدیها ارزانی میدارد، تندرستی و شادمانی زندگی را به ما ارمغان میآورد، در زمان بی کران، و در زمانی که برابر با قانون دگرگون ناپذیر تو پایدار میماند به من ارزانی دار...... گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ http://www.seemorgh.com/culture منبع: askquran.ir |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 5:15pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
شرایط نماز عبارتست از: ۱ـ پاک بودن تن از هرگونه کثافت و نجاسات ۲ـ پاک بودن لباس از هر نوع پلیدی و نسا(تن مرده لاشه حیوانات و هر چیز پیوسته به آنها) و هر(چیزی مانند خون ناخن مو و نظایر ان) در برداشتن سدره(پیراهن بلند و سفید و نخی است که بتن میپوشند)و کشتی(ریسمانی است از پشم گوسفند که به کمر میبندند) ۴ـشستن دست و رو بعبارت دیگر وضو ۵ـ پاک بودن جای نماز از هرگونه پلیدی و نسا بطوریکه ۴ یا حداقل ۳ گام اطراف آن پاک و تمیز باشد ۶ـ محل نماز از کسی به زور گرفته نشده باشد و یا از پول دزدی خریده نشده باشد. در کیش زرتشت برای خدا حدودی و جهتی در نظر گرفته نشده و بنابراین پیروان این آئین بهنگام نماز بسوی نور و روشنایی از قبیل آفتاب نور ماه و چراغ و اتش توجه میکنند هر نماز با این زمزمه آغاز می شود. باور دارم به دین مزدا پرستی که آورده زرتشت است.پیرو آموزشهای اهورایی هستم که از دیو (دروغ) و دو گانه پرستی به دور است.من یکتا پرست زرتشتی ام و تنهااهورا مزدا را در خور ستایش می بینم. |
نویسنده: | kurosh [ یکشنبه 19 مهر1394 - 5:36pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
بیانات دکتر کورش نیکنام در سایتhttp://mehremihan.ir/: هنگامی كه از پیروان ادیان الهی درباره سخنانِ پیامبرشان پرسش می شود هر یك كتاب ویژه ای را معرفی می كنند كه دربرگیرنده وحی و الهام خداوندی به آن پیامبر است . به همین روی مسلمانان ، قرآن مجید را كتاب آسمانی پیامبر خود معرفی می كنند و یهودیان و مسیحیان به ترتیب تورات و انجیل را نام می برند. پیش تر از آن ، آیین یكتاپرستی در ایران باستان شكل گرفته و زرتشت ، پیامبری است كه در گویش آن زمان، كلامش را به اوستایی بیان كرده است . به این ترتیب هر جا سخن از كتاب دینی زرتشتیان باشد، در پاسخ از اوستا به نام كتاب دینی زرتشتیان یاد می شود. این پاسخ از یك سو درست به نظر می رسد زیرا این كتاب به زبان اوستایی است ولی هنگامی كه تمام متون اوستایی بررسی شود با نگرش به موضوع بخش های اوستا و چگونگی نگارش هر متن از این كتاب نتیجه این است كه همه بخش های اوستا گفته های اشوزرتشت نیست و تنها سروده هایی از اوستا كه در بخشی از یسنا قرار گرفته است ، از آن پیامبر ایران است و این بخش گات ها نام دارد. باید باور داشته باشیم كه تاریخِ تمدن، در سرزمین ایران بسیار فراتر از برخی كشورهای دیگر است بپذیریم كه ایرانیان ، پیش از دوره یكتاپرستی در این سرزمین ، در باورهای استوره یی خود بسیاری از آداب و رسوم ، پندار و گفته ها داشته اند و درباره آخرین نتیجه هایی كه در پی هر رویداد طبیعی می گرفتند قوانین و آیینی تازه را در اجتماع خود رواج می دادند. از آنجا كه زبان گفت و گوی مردم در روزگاران باستانی ایران ، زبان اوستایی بوده تمام این سرودها ، نیایش ها و قوانین به اوستا معروف گشته اند. كتاب اوستا مجموعه یی است كه بخشی از آن مربوط به سده هایی پیش از اشوزرتشت ، یعنی شروع آیین یكتاپرستی در ایران باستان است و به زبان مادری آن زمان سروده شده است در مجموعه ، سرودها و گفته هایی آمده كه دربارهباورهای دینی ، تاریخی، گاه شماری، بهداشتی، دادگری و دانش های دیگر آن دوران است . به همین روی مجموعه اوستا كه در تاریخ و ادبیات از آن یاد شده از پنج بخش تشكیل شده است. یسنا، یشت ها، ویسپرد وندیداد و خرده اوستا. خرده اوستا از همه بخش ها جوان تر است، گزیده بخش هایی از یشت های كهن با سرودهای جدید است . نمازهایی روزانه و سرودهایی درباره برگزاری مراسم آیینی و درگذشتگان در آن گنجانده شده است. وندیداد كه بخش دیگر است ، در زبان اوستا" وی دَئِو داتَه" یعنی قانون ضد دیو است . دیو در باور مردمان پیش از دوره یكتا پرستی ، خدایان پنداری ویران كننده بودند كه می بایست برای آنان قربانی و فدیه انجام شود تا از خشمِ آنان كاسته شود . در این كتاب و به زبانی اوستایی سفارش هایی درباره پاكیزگی و احكام پرهیز از مردار مربوط به زمان باستانی ایران آمده است كه در دانش زمان خود ارزشمند بوده و بیانگر نگرش مردم ایران باستان به اصول پزشكی ، بهداشت و قانون اجتماعی است. ویسپرد، یكی از بخش های اوستا است كه وابسته به نمازها و نیایش های جشن گاهنبار است . این جشن ، شش مرحله در سال برگزار می شود كه در آغاز به مناسبت های گوناگون پیشه كشاورزی شكل گرفته و اكنون با برپایی نیایش های همگانی به داد و دهش و پذیرایی پرداخته می شود. یشت ها، سرودها و گفته های بسیار كهن است و در حماسه هایی به صورت نثر مسجع در ستایش ایزدان است كه از مهمترین آنها اورمزد یشت، ورهرام یشت، اردیبهشت یشت، مهر یشت ، هوم یشت و سروش یشت است كه بخش دیگری از اوستا را تشكیل می دهد. یسنا، نیایش هایی در ستایش پروردگار و آفریده های نیك اوست . سرودهای یسنا، 72 بخش هستند كه هر یك را "یسن" یا "هات" می گویند. یسنا از مهمترین بخش مجموعه اوستا به حساب می آید، زیرا سخنان و پیام اشو زرتشت در این بخش جای دارد. گات ها در مجموع 17 هات از یسنا را تشكیل می دهد كه خود نیز شامل پنج بخش به نام های اَهنود، اُشتَوُد، سپنته مد، وهوخشتر، وَهیشتوایش است. قسمت های دیگر یسنا نیز از نظر وزن و موضوع هماهنگی زیادی با پیام اشوزرتشت دارد و بی گمان از سرودهای شاگردان نزدیك پیامبر است. به این ترتیب گات ها ، تنها سخنان پیام آور ایرانی اشوزرتشت است و كتاب دینی زرتشتیان به حساب می آید. سرودهای گات ها ، اندیشه برانگیز و آموزنده است. این پیام ، دانش فراگیری اخلاق نیك و ارزش های انسانی است و از روش درست زیستن و رستگار شدن سخن می گوید. پیام گات ها برای پیشرفت كار جهان است . در این بینش سستی ، تنبلی و بیكاری روا نیست. نوسازی و تازه گردانیدن جهان هستی وظیفه انسان هاست ، گات ها ، كسانی را كه با دانش و بینش خود در كار ، جهان را به پیش می برند و تازه می گردانند، سوشیانت می گویند. در پیام اشوزرتشت زن و مرد جایگاهی برابر و یكسان دارند. او باور دارد كه هر دو از فروزه منش نیك برخوردارند، پس باید از خردِ رسا بهره مند شوندو به سوی دانایی گام بردارند. شخص دانا پیوسته راستی را برمی گزیند . راستی در اندیشه، گفتار و كردار جای می گیرد و پیرو راستی با هنجار هستی یعنی اشا هماهنگ خواهد شد. اشا، نظم زمین و آسمان است و مردم نیز باید این هنجار را دریابند و به آیین راستی درآیند تا شایستگی انسان بودن را داشته باشند. آیین راستی ، انجام كار درست در زمان مناسب در جای خود،با حساب و ابزار درست است. گات ها به كسانی كه از روی راستی رفتار كنند اَشَوَن می گویند. در بینش گات ها ، راستی همواره پیروز است و دروغ مصلحت آمیز جایی ندارد. كسی كه از دروغ پیروی كند درگوَنت نامیده می شود. دروغ تنها به گفتار نیست بلكه شامل اندیشه و كردار ناشایست نیز می شود. گات ها سفارش دارد تا همه رستگار شوند و باور دارد كه روزی فرا خواهد رسید تا همگان به سوی دانایی و اشا روی آورند. آیینی كه در پیام گات ها بیان شده است، آیین مهر و دوستی ، آیین شادمانی و بالندگی، آیین مبارزه با كژاندیشی و گسترش راستی است. آیین كار و كوشش برای رسیدن به خوشبختی یعنی آسایش همراه با آرامش است. گات ها ، كتاب دینی زرتشتیان و پیام اشوزرتشت است. |
نویسنده: | باربد [ یکشنبه 19 مهر1394 - 11:01pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
درود بر تو کورش عزیز بسیار کار شایسته و بایسته ای کردید سپاسگزارم. دیگه وقت اون رسیده به هویت و شناسنامه اصلی خودمون آگاه بشیم و به سمت برترین ها و شکوهی که در جهان داشتیم برگردیم. |
نویسنده: | kurosh [ دوشنبه 20 مهر1394 - 3:49pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
درود بر تمامی دوستان بویژه باربد گرامی و در ادامه فایل pdf از کتاب جهان بینی زرتشتی نوشته زنده یاد موبد رستم شهرزادی رهبر پیشین انجمن زرتشتیان ایران را برای سروران گرام نهادم امید است سودمند باشد |
نویسنده: | kurosh [ دوشنبه 20 مهر1394 - 4:12pm ] |
عنوان پست: | Re: اشو زرتشت بزرگ پیام آور ایران زمین و ( گاتها ) سروده های |
دوستان و سروران گرامی چنانچه مایلید بیشتر پارسی نویسی را تمرین کنید با دانلود این برنامه میتوانید نرم افزار آنرا نصب کرده به آسودگی استفاده کنید کلمه عبور برنامه http://www.downloadha.com میباشد |
صفحه 1 از 3 | همه زمان ها بر اساس UTC + 3:30 ساعت تنظیم شده اند. |