علیجان سال نو شما هم مبارک
خدمت شما عرض کنم که نه اینجور نیست که به آمپر باطری ربط داشته باشه! شما اگر باطری ماشین هم به ورودی ببندین باز هم باید مدار درست کار کنه و فشاری بهش نیاد. چون اصولا جریانکشی رو مدار تعیین میکنه نه باطری! ولتاژ باطری هست که مهمه. شما اگر باطری کمتر از 12 وصل کنین نباید پتانسیومتر رو تا اخر بچرخونین چون تبدیل ولتاژ کمتر به 40 ولت فشار زیادی به مدار وارد میکنه. اما مثلا 9 به 20 براش راحته و 12 به 30 و کمی بیشتر هم براش راحته. البته طبیعی هم هست وقتی مدار اشکالی داره و درست کار نمیکنه اگر آمپر باطری هم بالا باشه آیسی سریعتر میسوزه!
خوشبختانه مدار قطعات کم و ارزانقیمتی داره و میشه بالاخره مشکل رو پیدا کرد.
نکته اصلی مدار سیم پیچش هست که باید درست پیچیده بشه. شما ضمن اینکه از سیم خیلی نازک نباید استفاده کنین ؛ هسته فریت خوبی هم باید بکار ببرین. حلقه فریت شما باید از نوع مشکی رنگ باشه که قدرت مغناطیسیش قویتر هست. تعداد دورها هم من تست کردم باید 30 دور 1 میلی هانری در بیاد. اما شما میتونین تا 40 دور هم بپیچین شاید نتیجه بهتری بده.
نکته دیگه خازن 470 پیکو هست که ممکنه خراب باشه یا بسوزه و مدار دچار همچین مشکلی بشه. شما این خازن رو سعی کنین حتما پلیستر بذارین. اصلا از خازن عدسی استفاده نکنین که کیفیتش بسیار پایینه.
خازن خروجی مدار هم نباید زیاد باشه. همون 33 میکرو 100 ولت بسیار عالی و مناسب هست. طبیعتا مصرف کننده شما هم خازنش نباید زیاد بالا باشه! مثلا توی مدار توباکس ساشو خازن 4 هم سر همین ولتاژ قرار میگیره که بارها ذکر کردم 470 میکرو 50 ولتی باید باشه. بیشتر باشه ممکنه مبدل درست کار نکنه.
مقاومت 0.22 اهم هم شما همون یک چهارم وات بگیرین تا اگر اشکالی پیش اومد این مقاومت نقش فیوز رو بازی کنه و بلکه زودتر از آیسی بسوزه و خسارت کمتر بشه!
غیر از اینها مدار هیچ نکته دیگه ای نداره!