انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : جمعه 2 آذر1403 - 10:15pm



پاسخ به موضوع  [ 515 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31 , 32 ... 52  بعدی
 اشکور بهشت گمشده تاریخ و طبیعت 
نویسنده پیغام
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
روستای ﺭیسن اشکور ﺷﻮﺋﻴﻞ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺍﯾﺰﺩﯾﻦ، ﻫﺴﯽ ﮐﻮﻩ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﺮﮎ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 59 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ 74 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺷﮑﻮﺭ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺑﻪ " ﺭﯾﯿﺴﻦ ,ﺭﯼ ﺳﻦ " ﮔﻮﯾﺶ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﺎﻣﻮﺍﮊﻩ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﺳﺖ,ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ .ﻣﺮﮐﺐ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻭﺍﮊﻩ ﮐﻬﻦ "ﺭﯼ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﭼﺸﻤﻪ ﻭ ﺭﻭﺩ ﺁﻣﺪﻩ است ﮐﻪ ﺑﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ " ﯾﺴﻦ = ﺳﺘﺎﯾﺶ" ﯾﺎ " ﺭﻭﺩ ﻣﻘﺪﺱ " ﻣﻌﻨﯽ ﻣﯿﺪﻫﺪ.
ﻭﺟﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﻭﺍﮊﻩ ﻣﺤﻠﯽ "ﺭﯼ =ﻋﺰﯾﺰ ﻭ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﻭ .. ﻭ ﻭﺍﮊﻩ "ﯾﺴﻦ = ﺳﺘﺎﯾﺶ " ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮﻡ "ﺳﺘﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﮔﺮﺍﻣﯽ " ﺍﺳﺖ.


دوشنبه 28 مهر1393 - 5:43pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
reza68 نوشته است:
روستای ﭘﺮﻧﺪﺍﻥ اشکور علیا
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺳﻨﮕﺴﺮﻭﺩ، ﺍﺭﻩ ﭼﺎﮎ ﻭ ﺩﻭﮔﻞ
ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 62 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ
77 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ
ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺷﮑﻮﺭﯾﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺁﻫﻨﮕﺮﯼ
ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﺯ ﺩﯾﺮﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻣﺮﺩﻣﺎﻧﯽ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻫﻨﮕﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻗﺎﻃﺮ ﻭ ﺍﺳﺐ ﭼﺎﺭﻭﺩﺍﺭﺍﻥ ﻣﻨﺎﻃﻖ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺷﮑﻮﺭ ﺭﺍ ﻧﻌﻞ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ .
ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻣﺴﯿﺮ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺍﺷﮑﻮﺭﯾﺎﻥ ﺑﻪ
ﺳﻤﺖ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻓﺖ . ﺍﺷﮑﻮﺭﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ
ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺯﯾﺮ ﺑﻪ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﻣﯽ ﺭﻓﺘﻨﺪ:
ﺭﺍﻩ ﻟﺮﺯ: ﻟﺮﺯ – ﺁﺏ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﮐﺶ – ﺷﺘﺮﮎ – ﺣﺴﻦ ﺁﺑﺎﺩ –
ﮐﻮﺗﮑﻦ – ﻫﻨﺪﺍﻍ – ﻭﺭﺗﺎﺑﻦ – ﻣﻨﺮﻭﺝ – ﺍﺳﻪ ﺩﺍﻥ ﻭ
ﻗﺰﻭﯾﻦ .
ﺭﺍﻩ ﮔﻮﻥ ﮐﻞ: ﭘﺮﻧﺪﺍﻥ – ﺍﺭﻩ ﭼﺎﮎ – ﮐﺸﺎﯾﻪ – ﺧﻮﻧﻪ
ﺳﺮ – ﺳﯽ ﺳﺮﻩ – ﺳﺮﺭﺟﻪ – ﮔﻮﻥ ﮐﻞ – ﮐﺎﻭﺍﻧﺴﺮﺍ –
ﻭﯾﺎﺭ – ﻫﺒﺮ – ﮐﯽ ﮐﻼﯾﻪ – ﻣﺎﻧﻔﯿﻦ – ﭘﺴﻮﻥ – ﮐﺎﻣﺎﻥ –
ﺯﺭﺷﮏ – ﺑﺎﺭﺣﯿﻦ – ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﮐﺸﮏ – ﻗﺰﻭﯾﻦ.
ﺷﺎﻝ ﺩﯾﮑﻦ ‏«shaldikon ‏» ﻭ ﺟﻮﻫﻮﺯﯾﻤﯽ
‏«jukuzimi ‏» ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺍﯾﻦ
ﺭﻭﺳﺘﺎﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﻮﻫﻮﺯﯾﻤﯽ ﻣﺮﺯ ﺯﻣﯿﻨﻬﺎﯼ
ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﮔﯿﺮﯼ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ .




ﭘﺮﻧﺪﺍﻥ parandan ﺑﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﭘﻬﻠﻮﻱ " ﭘﺮﻧﺪ= ﺍﺑﺮﻳﺸﻢ " ﻭ ﻋﻼﻣﺖ ﭘﺴﻮﻧﺪ ﻣﻜﺎﻧﻲ "ﺍﻥ " ﻣﺜﻞ " ﺍﻳﺮﺍﻥ = ﻣﻜﺎﻥ ﺍﻳﺮ ,ﺍﺭﻳﺎ" ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺑﺮﻳﺸﻢ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺏ ﻭﻫﻮﺍﻱ ﺳﺮﺩ ﻛﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻲ ﺍﺷﻜﻮﺭ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺭﻭﻳﺶ ﺩﺭﺧﺖ ﺗﻮﺕ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺍﺑﺮﻳﺸﻢ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ ,ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻌﻴﺪ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﺪ ,ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﺍﻥ ﻛﻬﻦ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﻱ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﻭﺍﮊﻩ "ﭘﺮﻥ =ﺳﺘﺎﺭﻩ" ﻭ ﭘﺴﻮﻧﺪ ﺟﺎ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ " ﺍﻥ " ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﻜﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ " ﺟﺎﻱ ﺳﺘﺎﺭﻩ " ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺍﺵ ﻛﺮﺩ . ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻭﺍﮊﻩ ﭘﺮﻥ ﺍﺯ "ﭘﺮﻧﺪﻱ " ﺍﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ
ﻛﺘﺎﺏ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻭﺳﺘﺎ , ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺑﻬﺮﺍﻣﻲ, ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ
"ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﮔﻨﺠﻬﺎﻱ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ " ﻫﻢ ﺍﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻞ ﺭﺍ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﮔﻨﺞ ﻳﺎ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﮔﻨﺠﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﺍﻭﺭﺩ .
ﺷﺎﺩﺭﻭﺍﻥ ﻣﻠﻚ ﺍﻟﺸﻌﺮﺍ ﺑﻬﺎﺭ , ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺳﻴﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻭﺭﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻛﻪ ﻭﺍﮊﻩ ﭘﺮﻥ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻟﻐﺖ ﻭ ﺍﺩﺏ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﻴﺴﺘﺎﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺮﻥ ﺑﺎ ﻓﺘﺤﻪ ﺣﺮﻑ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺳﺪﻫﺎﻱ ﺧﺎﻛﻲ ﺍﺳﺖ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺍﻧﺮﺍ ﻣﺤﻞ ﺳﺪﻱ ﺧﺎﻛﻲ ﻫﻢ ﺑﺤﺴﺎﺏ ﺍﻭﺭﺩ .


دوشنبه 28 مهر1393 - 7:11pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
تحقیقت عالیه.


دوشنبه 28 مهر1393 - 8:34pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
ﺳﯽ ﭘﻮﺭﺩ(سی پل)
ﺳﺎﺯﻩ ﺳﯽ ﭘﻮﺭﺩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺩﻭ ﺭﻭﺩ
ﺷﺎﺧﻪ ﭘﺮﺑﺎﺭ ﺷﺮﻗﺶ ﮐﺎﮐﺮﻭﺩ
ﺟﺎﺭﯼ ﻫﻤﺘﺎﯼ ﻏﺮﺑﺶ ﭼﺎﮐﺮﻭﺩ
ﮐﺰ ﭼﮑﺎﺩ ﮐﻮﻩ ﺷﺎﻥ ﺑﻮﺩﯼ ﻓﺮﻭﺩ
ﻣﻠﺘﻘﺎﺷﺎﻥ ﮐﻠﺒﻪ ﺍﯼ ﭼﻮﺑﯿﻨﻪ ﺩﺍﺷﺖ
ﻗﺪﻣﺘﯽ ﺗﺎ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﯾﺮﯾﻨﻪ ﺩﺍﺷﺖ
ﭼﻮﻥ ﻫﻤﺎﺭﻩ ﺷﺮﺑﺘﺶ ﺍﻣﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ
ﭼﺎﺭﻭﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻁ ﺑﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ
ﻭﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻫﮕﺬﺭ ﺟﺎﻧﺶ ﻓﺴﺮﺩ
ﺑﻬﺮﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻋﺎﻓﯿﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﺒﺮﺩ
ﺗﺎﺵ ﺳﺮ ﺗﺎﺟﯽ ﺯﻣﺮﺩ ﮔﻮﻧﻪ ﺩﺍﺷﺖ
ﺩﺍﻣﻨﯽ ﺍﺯ ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﻮﻧﻪ ﺩﺍﺷﺖ
ﺗﺎﺝ ﺳﺒﺰ ﺗﺎﺵ ﺳﺮ ﺍﻓﮑﻨﺪﻩ ﺷﺪ
ﺑﯿﺦ ﻭﺑﻨﯿﺎﺩ ﻏﺮﻭﺭﺵ ﮐﻨﺪﻩ ﺷﺪ
ﭼﻮﻥ ﻏﺮﻭﺭ ﺗﺎﺵ ﺳﺮ ﺩﺭ ﻫﻢ ﺷﮑﺴﺖ
ﺗﯿﺮﻩ ﮔﻮﻥ ﺷﺪ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺭﻭﻣﺪﺷﺖ
ﭘﺲ ﺗﻠﻪ ﺳﺮ ﻗﻠﻪ ﺍﺵ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﺷﺪ
ﮐﺎﺭ ﺑﺮ ﻣﺎﺯﯼ ﺩﺭﻩ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺷﺪ
ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻭﺭﺳﯽ ﻭﺳﻮﻟﮑﻪ ﺑﻦ ﺭﺳﯿﺪ
ﺳﻬﻢ ﺑﯿﺪﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﮐﺲ ﻧﺪﯾﺪ
ﺑﺮ ﻟﻠﯿﮑﯽ ﺍﺗﺶ ﺑﯿﺪﺍﺩ ﺭﻓﺖ
ﺷﺎﺩﯼ ﺧﺮﺳﻦ ﮐﻼ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﺭﻓﺖ
ﺗﺎ ﭼﮑﺎﺩ ﺳﻨﮕﯽ ﻭ ﺳﺨﺖ ﭘﯿﺎﺩ
ﺑﺮ ﭘﻠﺸﺘﯽ ﻫﺎﯼ ﺣﺎﮐﻢ ﺳﺮ ﻧﻬﺎﺩ
ﺍﺏ ﺍﺳﺒﺎﺑﻪ ﺯ ﺟﻮﺷﺶ ﺑﺎﺯ ﻣﺎﻧﺪ
ﻟﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﭘﺎﯾﺶ ﺯ ﭘﻮﯾﺶ ﺑﺎﺯ ﻣﺎﻧﺪ
ﺗﺎﺟﮕﺎﻩ ﻭ ﺳﻮﺭﯼ ﻭﺧﻮﺭﺷﺎ ﮔﺮﻓﺖ
ﺑﺮ ﮔﻠﻮﯼ ﺷﻮﺋﯿﻞ ﺧﻨﺠﺮ ﺟﺎ ﮔﺮﻓﺖ
ﮐﻠﮑﻪ ﻣﻮﺱ ﻭﺷﺎﺭﮐﺶ ﺑﯽ ﺷﺎﻩ ﺷﺪ
ﺳﻮﺕ ﻭﮐﻮﺭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺷﺐ ﺑﯽ ﻣﺎﻩ ﺷﺪ
ﺯﺍﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﻭﺍﺯ ﮐﺎﻣﻮﺱ ﻭﮐﺸﺎﻥ
ﺟﺰ ﺑﻪ ﺷﻬﻨﺎﻣﻪ ﻧﺪﯾﺪﻡ ﻧﺎﻣﺸﺎﻥ
ﺗﻨﮕﻪ ﭼﻞ ﭘﻠﻪ ﺩﺭﯾﻦ ﺭﻫﮕﺬﺷﺖ
ﭘﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﺳﻨﮕﯽ ﺍﺵ ﺩﺭ ﻫﻢ ﺷﮑﺴﺖ
ﭼﺸﻤﻪ ﺻﺎﻑ ﻓﺒﯿﻠﻪ ﺗﺎﺭ ﺷﺪ
ﺑﺎﻍ ﻭﺟﺎﻟﯿﺰ ﺩﺗﺮﺳﺮ ﺧﺎﺭ ﺷﺪ
ﺭﺍﺷﻪ ﺭﺍ ﺯﺧﻢ ﺗﺒﺮ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻧﺸﺴﺖ
ﺑﺮ ﮔﻼﯾﻪ ﻧﯿﺶ ﺻﺪ ﺧﻨﺠﺮ ﻧﺸﺴﺖ
ﮔﺮﺩ ﺑﺎﺭﻭﺕ ﺗﻠﯿﮑﺎﻥ ﻧﻢ ﮔﺮﻓﺖ
ﺑﺎﻧﮓ ﻣﺴﺮﻭﺭﯼ ﺳﻮﺭﭼﺎﻥ ﻏﻢ ﮔﺮﻓﺖ
ﻟﺘﻪ ﺭﻭ ﺍﺯ ﺗﺸﻨﮕﯽ ﺑﯽ ﺗﺎﺏ ﺷﺪ
ﭼﺸﻤﻪ ﻣﻮﻣﯽ ﺯﻣﯽ ﺑﯽ ﺍﺏ ﺷﺪ
ﭼﻮﻥ ﺑﺴﯽ ﺑﺪ ﺑﺎ ﺷﻔﯽ ﺍﺑﺎﺩ ﮐﺮﺩ
ﺯﺷﺘﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺍﯾﺮﻩ ﮐﺶ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﮐﺮﺩ
ﮐﻮﺭ ﺷﺪ ﭘﺲ ﭼﺸﻢ ﮐﻔﺘﺮﺧﺎﻧﯽ ﺍﺕ
ﺍﺯ ﺻﻔﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺍﻥ ﻣﻬﻤﺎﻧﯽ ﺍﺕ
ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺑﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻭﯾﺮﺍﻧﯽ ﻓﺘﺎﺩ
ﮐﺲ ﺑﻪ ﺩﺷﺘﮏ ﺩﺍﺩ ﻣﺮﺩﯼ ﺳﺮ ﻧﺪﺍﺩ
ﺟﻐﺪ ﻏﻢ ﭘﺲ ﺑﺮ ﺯﺍﺭﮐﯽ ﻻﻧﻪ ﮐﺮﺩ
ﺷﻬﺮ ﭼﻮﻥ ﺍﺋﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﻭﯾﺮﺍﻧﻪ ﮐﺮﺩ
ﺍﺯ ﺻﻤﺪ ﺍﺑﺎﺩ ﻭ ﺍﻥ ﺍﺳﺘﺨﺮ ﻭ ﺑﻨﺪ
ﻣﺎﻧﺪ ﻧﯿﺰﺍﺭﯼ ﻭ ﺗﺸﺘﯽ ﺍﺏ ﮔﻨﺪ
ﺷﺪ ﺗﻠﻪ ﺑﻦ ﺍﺯ ﻫﺴﯽ ﮐﻮﻩ ﺳﻮﺕ ﺗﺮ
ﺍﮐﺒﺮﺍﺑﺎﺩ ﺍﺯ ﺑﺮﻣﮑﻮ ﻟﻮﺕ ﺗﺮ
ﮐﻮﺭﻩ ﮔﺮﻡ ﮐﯿﺎﺳﻪ ﺳﺮﺩ ﺷﺪ
ﺩﺍﺱ ﺗﯿﺰﺵ ﺣﺼﻪ ﻧﺎﻣﺮﺩ ﺷﺪ
ﺍﺗﺶ ﺑﻠﮑﻮﺕ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻓﺮ ﻧﺸﺴﺖ
ﺳﻮﺗﻪ ﮐﺶ ﺑﺮ ﺗﻞ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﻧﺸﺴﺖ
ﺗﺨﺖ ﭼﺎﮐﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﻒ ﺩﺷﻤﻦ ﻓﺘﺎﺩ
ﻗﻠﻌﻪ ﺍﺭﻣﻠﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺮ ﮔﺸﺎﺩ
ﻧﺎﯼ ﭼﻮﭘﺎﻧﺎﻥ ﺯﺑﺮﺍﻧﯽ ﺷﮑﺴﺖ
ﺍﺯ ﻭﮔﻞ ﺧﺎﻧﯽ ﻧﻢ ﺍﺑﯽ ﻧﺠﺴﺖ
ﭘﺎﮎ ﺷﺪ ﺍﺋﯿﻦ ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺯ ﺑﻨﺎﻥ
ﺷﺪ ﮐﻮﯾﺮﯼ ﮐﻮﻩ ﺳﺒﺰ ﺭﺍﺳﻪ ﺭﺍﻥ
ﭼﯿﺮﻩ ﺷﺪ ﺷﺐ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﯾﺰﯾﻦ ﺗﻮ
ﺭﯾﺴﻦ ﻭﭼﻤﺘﻮ ﯼ ﻣﻬﺮ ﺍﺋﯿﻦ ﺗﻮ
ﮔﻞ ﺯ ﻟﺴﺒﻮ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﻥ ﮔﻠﺪﺳﺘﻪ ﻫﺎ
ﺳﺎﯾﻪ ﺳﺎﺭﯼ ﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺴﺘﻪ ﻫﺎ
ﻣﻨﻬﺪﻡ ﺷﺪ ﭘﺲ ﺳﺮﺍﯼ ﮐﻮﺷﮑﺪﺷﺖ
ﺑﺮﺝ ﻭﺑﺎﺭﻭﯼ ﻗﻼﮐﻮﺗﯽ ﺷﮑﺴﺖ
ﻓﺎﺗﺤﺎﻥ ﺳﻮﯼ ﺳﯿﺎﺭﺳﺎﻕ ﺍﻣﺪﻧﺪ
ﺑﺎ ﻏﻞ ﻭﺯﻧﺠﯿﺮ ﻭ ﺩﺳﺘﺎﻕ ﺍﻣﺪﻧﺪ
ﺳﺎﺭﻡ ﻭ ﮔﺮﻣﺎﭺ ﺑﻦ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪﻧﺪ
ﭘﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﻫﺎ ﺟﻔﺖ ﺑﺪ ﺣﺎﻻﻥ ﺷﺪﻧﺪ
ﺭﻭﻧﻖ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻠﻪ ﺗﯿﺮﻩ ﺷﺪ
ﺑﻮﻡ ﺑﺮ ﺑﺎﻡ ﺗﻠﻪ ﺑﻦ ﭼﯿﺮﻩ ﺷﺪ
ﭼﻮﻥ ﺗﻦ ﺟﻮﺭﻣﺎﯾﺴﺎﻥ ﺍﺗﺶ ﮔﺮﻓﺖ
ﮐﺎﮐﻞ ﺟﯿﺮﻣﺎﯾﺴﺎﻥ ﺳﺎﯾﺶ ﮔﺮﻓﺖ
ﮔﺮﺩﻭﯼ ﺍﻏﻮﺯﮐﻠﻪ ﻧﺎﯾﺎﺏ ﺷﺪ
ﻣﻬﺮﻭﺭﺯﯼ ﺭﻓﺖ ﻭﮐﯿﻨﻪ ﺩﺍﺏ ﺷﺪ
ﺍﺯ ﭘﻠﻦ ﺳﻮ ﺑﺮ ﻧﯿﺎﺳﻦ ﺗﺎﺧﺘﻨﺪ
ﺳﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺳﭙﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻨﺪ


چهارشنبه 30 مهر1393 - 8:10pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
ﺑﺎﻭﺭﺩﺍﺷﺘﻬﺎیی ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺁﻓﺘﺎﺏ در باور مردم کوهستانهای اشکورکه از قدیم سینه به سینه منتقل شده و هنوز هم پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به آن اعتقاد دارند و گه گاه به جوانترها گوشزد میکنند.
* ﺍﮔﺮ ﻫﻮﺍ ﺍﻓﺘﺎﺑﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﺒﺎﺭﺩ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ "ﺷﺎﻝ ﻣﺎﺭ ﻋﺮﻭﺳﻴﻪ " ﻳﻌﻨﻲ ﻋﺮﻭﺳﻲ ﻣﺎﺩﺭ ﺷﻐﺎﻝ ﺍﺳﺖ .
*ﺍﮔﺮ ﭘﻠﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﻚ ﺩﺭ ﺑﺸﻘﺎﺏ ﺑﺮﻳﺰﻧﺪ ﻭ ﺑﺨﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﺩ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﻫﻮﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﺍﺳﺖ.
*ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﭘﺮﺩﺍﺭ ﺩﻭﺭ ﭼﺮﺍﻍ ﺑﮕﺮﺩﺩ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﻫﻮﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﺍﺳﺖ .
*ﺍﮔﺮ ﮔﻮﺵ ﺭﺍﺳﺖ ﻛﺴﻲ ﺑﺨﺎﺭﺩ ﻫﻮﺍ ﺁﻓﺘﺎﺑﻲ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﻮﺵ ﭼﭗ ﻛﺴﻲ ﺑﺨﺎﺭﺩ ﻫﻮﺍ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﻣﻴﺸﻮﺩ .
*ﺍﮔﺮ ﻗﻮﺭﺑﺎﻏﻪ ﺳﺒﺰ ﺩﺭﺧﺘﻲ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ .
*ﺍﮔﺮ‏ ﮔﺮﺑﻪ‏ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻗﺒﻠﻪ ﺑﻨﺸﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﻠﻴﺴﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ.
*ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻳﻜﺴﺮﻩ ﺑﺒﺎﺭﺩ ﻧﺎﻡ ﻫﻔﺖ ﻛﭽﻞ ﺭﺍ ﻣﻴﻨﻮﻳﺴﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﻳﺎ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﻣﻲ ﺁﻭﻳﺰﻧﺪﻳﺎ ﺭﻭﻱ ﭘﺎﺭﻩ ﻛﺎﻏﺬﻱ ﭼﻬﻞ ‏( ‏( ﻕ ‏)‏) ﻳﻚ ﻧﻔﺲ ﻣﻴﻨﻮﻳﺴﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻨﺪ ﺑﻴﺎﻳﺪ.
* ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺸﻜﻲ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻛﻢ ﺁﺑﻲ ﺟﻠﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﻳﺎ ﻛﻴﻒ ﻳﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﻳﻨﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ.
* ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﺯﺵ ﺑﺎﺩ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﻭﻻﺩ ﺍﻭﻝ ﻛﺎﺭﺩ ﻳﺎ ﺳﻴﺦ ﻛﺒﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭﻛﻨﺪ ﺑﺎﺩ ﻣﻲ ﺍﻳﺴﺘﺪ.
* ﺍﮔﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺷﺐ ﻣﮕﺲ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﭼﺮﺍﻍ ﺑﮕﺮﺩﺩ ﻭ ﭘﺮﺑﺰﻧﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ.
* ﺍﮔﺮ ﺩﻭ ﻣﺮﻍ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﺳﺮ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺠﻮﺍ ﺑﺎﻳﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ.
* ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻮﺍﻱ ﺁﻓﺘﺎﺑﻲ ﺑﻴﻠﻲ bili ‏( ﺍﺭﺩﻙ ‏) ﺩﺭ ﺑﺮﻛﻪ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﭘﺮﻭﺑﺎﻝ ﺑﺰﻧﺪ ﻳﺎ ﺳﺮﻭ ﺻﺪﺍ ﺭﺍﻩ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ .
*ﺍﮔﺮ ﻫﻮﺍ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻫﻔﺘﻪ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﻼﻳﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﮔﺮﻡ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ.
* ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻃﻮﻳﻠﻪ ﻳﺎ ﺁﺧﻮﺭ ﻛﻪ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺑﺰﻫﺎﻱ ﺭﻧﮕﺎﺭﻧﮓ ﺩﺭ ﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺮﻭﺝ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺑﺰﻫﺎﻱ ﺳﻔﻴﺪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻃﻮﻳﻠﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﻣﻼﻳﻢ ﻭ ﺑﻲ ﺧﻄﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺑﺰﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .
* ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺻﺒﺢ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺁﺧﺮ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﮔﺎﻭﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﻩ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻃﻮﻳﻠﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﺎﻭﻫﺎﻱ ﺳﻔﻴﺪ ,ﻛﻼﭺ ‏( ﺍﺑﻠﺦ‏) ﺯﻭﺩتر ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ملایم و ﺑﻲ ﺧﻄﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮد.


چهارشنبه 30 مهر1393 - 8:46pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
روستای ﭼﻤﺘﻮ اشکور ﺷﻮﺋﻴﻞ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﮔﯿﻼﯾﻪ، ﻫﺴﯽ ﮐﻮﻩ ﻭ ﺑﻠﮑﻮﺕ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 56 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ 71 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻤﺘﻮ ﻣﺮﻛﺐ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻭﺍﮊﻩ "ﭼﻢ =ﭘﻴﭻ ﻭ ﺧﻢ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺍﻩ " ﻭ " ﺗﻮ= ﺩﺍﺧﻞ" ﻣﻜﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﻗﻮﺱ ﻳﺎ ﭘﻴﭻ ﻭ ﺧﻢ ﻣﻨﻄﻘﻪ ,ﻳﺎ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﻴﭻ ﻭ ﺧﻢ ﺭﻭﺩ ﻳﺎ ﺭﺍﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ " ﭼﻤﺨﺎﻟﻪ =ﺭﻭﺩ ﭼﻢ ﻭ ﺧﻤﺪﺍﺭ " ﻟﻨﮕﺮﻭﺩ ﻳﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﭼﻢ ﻛﻨﺪﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﺮﺝ ﻭ ﭼﺎﻟﻮﺱ.


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


چهارشنبه 30 مهر1393 - 9:02pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
روستای ﺗﺮﭘﻮ اشکور سفلی
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺩﺑﺎﺭﮎ، ﻧﺮﮐﯽ ﻭ ﺳﻨﮓ ﺑﻨﮏ
ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 30 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ
45 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ
ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻭﺍﮊﻩ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻲ ﺗﺮ tar ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﭼﻴﺮﻩ ﺷﻮﻧﺪﻩﺍﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻭﺍﮊﻩ ﮔﻴﻠﻜﻲ -ﮔﺎﻟﺸﻲ ﺍﺷﻜﻮﺭﻱ ﭘﻮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻬﻤﻦ ﻣﻜﺎﻥ ﺑﻬﻤﻦ ﮔﻴﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ و ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺍﻧﺮﺍ ﮔﺬﺭﮔﺎﻩ ﻳﺎ ﻣﺤﻞ ﺭﻳﺰﺵ ﺑﻬﻤﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻭﺭﺩ.


جمعه 2 آبان1393 - 2:33pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
رضاجان اینطور بنظر میاد که روستاهای جنوبی پلرود غنی تر از روستاهای شمالی باشن،درسته؟


جمعه 2 آبان1393 - 10:01pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
erfan نوشته است:
رضاجان اینطور بنظر میاد که روستاهای جنوبی پلرود غنی تر از روستاهای شمالی باشن،درسته؟




سلام عرفان جان
والا شما هرجای اشکور بری مطمعن باش دست خالی برنمیگردی.
هم سمت شمال و هم سمت جنوبی پلرود آثار و نشانه های مهمی وحود داره مثلا قلعه لیما و درگاه و چاکان و کاکرود و .... و مرکز حکومت هزار اسبی در شمال و همچنین توکاس و شوییل و پادشاهی کیکاووس و لسبو و شهر قدیم کشک و ... در جنوب پلرود هستش.


جمعه 2 آبان1393 - 10:28pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
گیاهان دارویی اشکور
ازگیل وحشی یا کونوس
ﺩﺭﺧﺖ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻋﻠﻤﯽ Mespilus
germanica ﺩﺭﺧﺘﭽﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﺧﺎﺭﺩﺍﺭ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﺣﺎﻟﺖ ﻭﺣﺸﻰ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎﻯ ﺍﺭﻭﭘﺎﻯ ﻣﺮﮐﺰﻯ ﻭ ﻧﻮﺍﺣﻰ
ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺁﺳﯿﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯿﻮﻩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﭘﺎﯾﯿﺰ ﻭ
ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ. ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎﻯ
ﺷﻤﺎﻝ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻋﺎﺕ ﺳﻮﺍﺣﻞ ﺩﺭﯾﺎ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺍﻣﻨﻪ
ﻫﺎﻯ ﺍﻟﺒﺮﺯ، ﺩﺭﻩ ﮐﺮﺝ ﻭ ... ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ
ﺁﯾﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻣﺤﻠﻰ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ
ﮔﻮﯾﺶ ﮔﯿﻠﮑﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﻮﻧﻮﺱ ﯾﺎ ﮐُﻨﻮﺱ ﻭ ﺩﺭ ﮔﻮﯾﺶ
ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻧﯽ ﮐﻨﻬﺲ ﻭ ﮐﻨﺪﺱ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ. ﻣﯿﻮﻩ ‌ﺍﯼ ﺍﺳﺖ
ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﮔﻞ ﺳﺮﺧﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﺮﺩﻩ ﺍﺯﮔﯿﻞ ‌ ﻫﺎ، ﻫﻢ
ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﺎ ﺳﯿﺐ ﻭ ﮔﻼﺑﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺷﮑﻮﺭ ﺑﻪ
ﺻﻮﺭﺕ ﻭﺣﺸﯽ ﻭ ﺑﻪ ﻭﻓﻮﺭ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﻣﺮﺩﻡ
ﺍﺷﮑﻮﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻬﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮﺳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ
ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺁﺏ ﻭ ﻧﻤﮏ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺷﺐ ﭼﻠﻪ ﮐﻪ ﺁﺏ
ﮐﻮﻧﻮﺱ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﺪ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻟﺬﺕ
ﻣﯽ ﺑﺮﺩﻧﺪ.
تاﺭﯾﺨﭽﻪ :
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺳﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺩﺭﯾﺎﯼ
ﺧﺰﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﯿﻼﻥ ﻭ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ ﻛﺸﺖ ﻣﯽ ﺷﺪ.
700 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﻪ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ 200 ﺳﺎﻝ
ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﻪ ﺭﻭﻡ ﺭﺳﯿﺪ. ﮐﺎﺷﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ
ﺭﻭﻣﯽ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﻘﯿﻪ ﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﯾﺎﻓﺖ
ﺗﮑﺜﯿﺮ ﺍ ﺯﮔﯿﻞ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻫﻠﯽ ﺁﻥ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﭘﯿﻮﻧﺪ
ﺭﻭﻯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺭﻭﻯ ﭘﺎﯾﻪ ﺯﺍﻟﺰﺍﻟﮏ
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻰ ﮔﯿﺮﺩ. ﮔﺎﻫﻰ ﻫﻢ ﺭﻭﻯ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﻼﺑﻰ ﻭ ﺑﻪ
ﻧﺪﺭﺕ ﺭﻭﯼ ﭘﺎﯾﻪ ﺑﻪ ﭘﺪﯾﺪ ﻣﻰ ﺁﯾﺪ ﻭ ﻧﻮﻉ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﺷﮑﻤﻰ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻟﻌﺎﺏ ﻧﺒﺎﺗﻰ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﺗﺎﻧﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ
ﺍﺯ ﻗﻨﺪ ﮔﻠﻮﮐﺰ، ﻓﺮﻭﮐﺘﻮﺯ، ﺳﻮﺭﺑﯿﺘﻮﻝ ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺳﯿﺪﻫﺎ ﻭ
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﻠﻮﻟﺰ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎﻯ B ﻭ C ، ﺍﻣﻼﺡ
ﻣﻌﺪﻧﻰ ﻭ ﮐﻤﻰ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ .
ﮔﻞ ﻫﺎﻯ ﺩﺭﺧﺖ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺳﻔﯿﺪ ﻭ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﺵ ﺷﺒﯿﻪ ﺯﺍﻟﺰﺍﻟﮏ
ﺍﺳﺖ؛ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﮐﻪ ﻣﯿﻮﻩ ﯼ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺩﺭﺷﺖ ﺗﺮ ﻭ
ﻗﻬﻮﻩ ﺍﻯ ﺭﻧﮓ ﻭ ﻃﻌﻤﺶ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻭ ﮐﻤﻰ ﮔﺲ ﺍﺳﺖ.
ﻫﺴﺘﻪ ﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮐﺎﺭﻧﺪ . ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻯ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﺩﺭﺧﺖ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺑﺮﮒ ﻭ ﻣﯿﻮﻩ ﯼ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﺳﺎﻣﻰ ﻓﺎﺭﺳﻰ
ﻗﺪﯾﻢ ﺍﺯﮔﯿﻞ، " ﺍﺭﺩﻑ " ﻭ " ﮔﯿﻞ " ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺧﻮﺍﺹ ﺍﺯﮔﯿﻞ:
ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎﻯ ﮔﺮﻭﻩ B ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ
ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ.
ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﯾﺎﺩﻯ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ
ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺍﻧﺮﮊﻯ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺣﺎﻭﯼ ﻣﺎﺩﻩ ﺍﻯ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺗﺎﻧﻦ " ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﺍﺭﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎﻯ ﺭﻭﺩﻩ ﯼ
ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺎﺑﺾ ﻭ ﺭﻓﻊ
ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﻣﻌﺪﻩ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻭ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ C ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻢ ﺧﻮﻧﯽ ﻧﺎﺷﯽ
ﺍﺯ ﻓﻘﺮ ﺁﻫﻦ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﺟﺬﺏ
ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺑﻪ
ﺻﻮﺭﺕ ﺧﺎﻡ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﻨﺴﺮﻭ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ
ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﯼ ﺍﺳﻬﺎﻝ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺛﺮ ﻗﻄﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺧﺎﻡ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﻧﺎﺭﺱ ﮐﻪ ﺗﺎﻧﻦ
ﺑﯿﺸﺘﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﯼ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﻯ ﻫﺎﻯ ﺩﺍﺧﻠﻰ
ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻮﺍﺳﯿﺮ، ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﻯ ﺭﺣﻤﻰ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺗﺄﺛﯿﺮ
ﺷﻔﺎﺑﺨﺶ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﯼ ﻭﺭﻡ ﺭﻭﺩﻩ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ؛
ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺎﯾﺪ 230 ﮔﺮﻡ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﺪﺍ
ﮐﺮﺩﻥ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﮐﻤﻰ ﺷﯿﺮ ﺣﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ
ﻣﺼﺮﻑ ﮐﺮﺩ .
ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﯼ ﺯﺧﻢ ﺩﻫﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﺭﻡ ﻣﺨﺎﻁ ﮔﻠﻮ ﻣﺆﺛﺮ
ﺍﺳﺖ؛ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺎﯾﺪ 50 ﮔﺮﻡ ﺍﺯ ﺑﺮﮒ ﺩﺭﺧﺖ
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻟﯿﺘﺮ ﺁﺏ ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﮐﻤﻰ ﺍﺯ
ﺁﻥ ﺩﺭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯾﻨﺪ ﻭ
ﻏﺮﻏﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪ .
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺍﺩﺭﺍﺭﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ. ﻣﯿﻮﻩ ﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﯼ
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﯾﺎ ﮐﻨﺴﺮﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻗﺎﻋﺪﮔﻰ
ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ .
*ﺟﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﯼ ﻧﯿﻢ ﮔﺮﻡ ﺑﺮﮒ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﭘﻮﺳﺖ ﻫﺎﻯ ﻇﺮﯾﻒ
ﺭﺍ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﺎﻟﺞ ﺑﺮﻓﮏ ﺍﺳﺖ . ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ
ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺟﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﯼ ﺑﺮﮒ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﻏﺮﻏﺮﻩ ﺷﻮﺩ، ﺁﻧﮋﯾﻦ
ﺭﺍ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
*ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻟﻌﺎﺏ، ﺳﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﻧﺮﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،
ﻋﻄﺶ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻣﯽ ﻧﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺿﺪ ﺻﻔﺮﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺿﻤﺎﺩ
ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺟﻮﺵﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺍﺯﺑﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ.
* ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﯼ ﺍﺳﻬﺎﻝ ﺧﻮﻧﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺩﻭﺯ
ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﻮﺳﺖ ﺧﻮﺭﺩ .
ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ:
ﺁﺏ، ﻗﻨﺪ، ﺍﺳﯿﺪﻫﺎﯼ ﺁﻟﯽ ‏( ﺍﺳﯿﺪ ﻣﺎﻟﯿﮏ، ﺍﺳﯿﺪ ﺳﯿﺘﺮﯾﮏ ﻭ
ﺍﺳﯿﺪ ﺗﺎﺭﺗﺎﺭﯾﮏ‏)، ﺗﺎﻧﻦ، ﻟﻌﺎﺏ ﻭ ﺍﺳﯿﺪ ﺑﻮﺭﯾﮏ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍﯼ
ﻋﻤﺪﻩ ﯼ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﯼ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﻧﮑﺘﻪ : ﻫﺴﺘﻪ ﯼ ﺍﺯﮔﯿﻞ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺳﯿﺪ
ﺳﯿﺎﻧﯿﺪﺭﯾﮏ ﻋﻨﺼﺮﯼ ﺳﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﺧﻄﺮﻧﺎﮎ
ﺍﺳﺖ.


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


دوشنبه 5 آبان1393 - 3:13pm
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 515 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31 , 32 ... 52  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 93 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure