با عرض سلام خدمت دوستان علاقمند به واقعیت
- بازم در مورد چند نکته ی اساسی ، یا اشتباه متوجه شدید یا اشتباه به عرضتون رسوندن
- در بحث های علوم غریبه ، اگر کسی در مورد چیزی کاملا آگاه نیست ،بهتره که از دیدگاه خودش حکم صادر نکنه . چون این علوم را فقط افرادی درک خواهند کرد که خودشان راه را رفته باشند
گاهی برای بیشتر افراد معمولی ، عقل قادر به درک مسئله نیست ، و طبق توانایی خودش ، فکر میکنه که فلان مسئله باید جوابش یا حالتش ، حتما همانطور باشه که من فکر می کنم و چون این ، نهایت تفکر همان عقل است ، هیچ گزینه ی دیگری به ذهن نمی رسد و حکم رو صادر می کنه .
اما وقتی به یک شخص عرفانی و درجه بالا ، میرسی ، می بینی که ای دل غافل ، ایشان برای فلان سوال یا فلان مسئله چه جواب قانع کننده ای داره ! همان مسئله ای که من سالها درباره اش ،نظر می دادم و فکر میکردم که گزینه ی دیگری براش ، وجود نداره
پس ندانسته ، حکم ندهید . و اگر چیزی به ذهنتان میرسد ، بفرمائید که این نظر بنده است ، نه اینکه بگید : همینطوریه
بعضی چیزهایی مانند " لوح محفوظ " رو شاید حتی 90 درصد مردم هم ندونن که چیه و اونایی هم که چیزی شنیدن ، طبق همون شنیده ، میشناسن . وقتی چیزی رو به کسی معرفی میکنید ، درست معرفی کنید
یه بنده خداهایی هم میان این متنها رو میخونن ، همه ی عمرشون رو با یک تصور اشتباه از یک مسئله ای ، سر می کنند و در واقع اون مسئله به اون شکل هم نبوده و گناه این " دیدگاه دادن اشتباهی " به دیگران میفته گردنتون
- در مورد لوح محفوظ : شاید نزدیک به صد در صد مردم ، لوح محفوظ را اشتباهی فهمیدن
لوح محفوظ اصلا به اون شکل نیست که شما تصور می کنید . بله محفوظ است ، اما محفوظ به معنی ، حفظ شده هست و از اسمش پیداست
اینطور نیست که اگر ، مثلا کسی مریض میشه و بعدش میمیره ، در زمان مابین مریضی و مرگ ، صدقه و دعا و امثالهم بی فایده باشه
بلکه درستش این است که خداوند ، همه ی اتفاقاتی را که حتما اتفاق می افتد در این لوح می نویسد و حفظ می کند و کسی نمیتواند در آن دخالتی بکند ، این را با تعین کردن از جانب خدا ، اشتباه نگیرید
بیشتر مردم ، این دخالت نکردن را اشتباهی فهمیدن .
جوابش خیلی ساده است ،اما درکش سخته
هر دو حالتش رو بعنوان مثال اشاره میکنم :
1 خداوند برای مسافری یک تصادف تعین می کنه و اون مسافر ، صدقه ای میده و خداوند به خاطر اون خوبیش ، از اون بلا صرف نظر میکنه و برش میگردونه . ( یعنی اگر اون خوبی رو نمیکرد ، خداوند نیز بهش اون رحم رو نمی کرد و اتفاق رو براش مهیا میکرد)
2 - خداوند برای مسافری یک تصادف تعین می کنه و اون مسافر ، مسیرش رو میره و تصادف می کنه ، و خداوند از این بلا صرف نظر نمی کنه
حالا برای گزینه ی 1 نباید بگیم که اگر قراره تصادف بکنه ، حتما تصادف می کنه و راه حلی نداره ، این شما هستید که خودسرانه میگید " قراره تصادف بکنه " شاید خدا اینطور نخواد ، شما کی هستید که قراره تصادف بکنه رو تعین می کنید ؟
خیر ، اشتباه از همین یک نکته صورت می گیره و لوح محفوظ میره زیر سوال و چون میدونیم که لوح محفوظ عوض نمیشه و نمیتونه بره زیر سوال ، میرید سراغ گزینه ی بعدی و دچار بی عقیده ای و اشتباه میشید و فکر می کنید که صدقه و دعا و نیکی ، هیچ تاثیری نمیتونه داشته باشه
در واقع ، در هر دو حالت (1و2 ) خداوند کاملا میدونه که آخرش چی میشه . یعنی میدونه که شما صدقه میدید و رها میشید ، یا اینکه صدقه نمی دید و گرفتار می شید
و هر کدام از حالتها که بود ، مرحله به مرحله ، قبلا در لوح محفوظ ثبت شده . یعنی تمام اتفاقاتی که از اول تا آخر دنیا ، افتاده یا در آینده میافته ، قبلا در لوح محفوظ نوشته شده و این فقط توانایی خدا رو میرسونه و ربطی به کسی نداره
اینطور نیست که فقط یک قسمت از اتفاقی ( تعین یک تصادف ) نوشته بشه و چون اون قسمت نوشته شده ، دیگه قسمت بعدی که رفع اون بلا هست ، اتفاق نیافته و نباید نوشته بشه و نباید برای تغیرش کوشید . بلکه همونطور که میشه ، قبلا نوشته شده
یک میخواد گناه بکنه ، بعدش پشیمون میشه
یکی پشیمون نمیشه ، یکی میاد ، یکی میره ، یکی نمیره ، یکی قبل از اینکه بره ، نمیخواست بره و ...
همش همونطوری نوشته شده و خداوند تعین کننده ی اینا نیست بلکه نویسنده ی ایناست
بهمین سادگی
و هرگز خداوند ، توصیه نکرده که نیکی نکنید چون فایده دنیوی نداره و فقط لوح محفوظ اجرا میشود ، چون لوح محفوظ را خداوند فقط نوشته نه اینکه خودش باعث اون خیر و شرهایی باشد که ما قرار بکنیم و بعد اجراش بکنه . این خیلی مهم است و اشتباه از همینجاست که با دیدگاه اشتباه به لوح محفوظ می نگرید
بله همه ی آن اتفاقها ، به همان صورت اتفاق خواهند افتاد اما به عمل ما نه به خواست خدا . چون خدا هیچوقت در هیچ جایی نگفته که ما بریم فلان کار بد را انجام بدیم . پس اگر در لوح محفوظ نوشته شده که ما در فلان روز فلان کار بد را انجام میدیم ، باعث این کار ،خدا نیست بلکه خودمان هستیم و خدا فقط پیش نویس کرده
خداوند فقط نوشته
این "نوشتن" را با "اجبار به انجام از طرف خدا " اشتباه نگیرید و به دیگران نیز اشتباه نفهمانید لطفا
پس : اشتباه از اینجا شروع شده که مردم فکر می کنند خداوند چون نوشته در فلان روز گناه میکنیم ، خواست خدا بوده و باید بکنیم
نه ، بلکه بهتره بگیم که : گناه رو انجام نمی دیم و خداوند از اولش این انجام ندادن رو نوشته
یا اینکه بگیم : ما نیکی میکنیم و خداوند اینو از قبل نوشته نه اینکه تعین کرده .
( این حرف یه مقدار درک میخواد )
حتی برای نیکی کردن نیز خداوند تعین کننده نیست و فقط توصیه کننده است ( توسط پیامبران یا کتابهای آسمانی )
این دیدگاه اشتباه ، چون یه مقداری درک میخواد ، در زمان پیامبر (ص ) هم اتفاق افتاد و عده ای از صحابه ، بعد از شنیدن موضوعاتی مثل " لوح محفوظ " و " تعین اولیه ی رزق و روزی " و " قضا و قدر " و چند گزینه ی مشابه ، رفتند تو خونه هاشون نشستند و بیرون نمی آمدن و هیچ فعالیتی در هیچ زمینه ای ( بغیر از عبادت ) نداشتند
پیامبر نبود عده ای را احساس کردند ، به سراغشان رفتند و مسئله را جویا شدند ، صحابه گفتند که بعد از شنیدن لوح محفوظ و رزق و روزی و چیزهایی که قبلا تعین شده ، فهمیدیم که فعالیتهای دنیوی ما ، هیچ تاثیری ندارد و همه از قبل مشخص شده اند و بهمین خاطر ، دست از دنیا کشیده ایم و خانه نشینی را برگزیده ایم و فقط همین عبادت برامون مونده که از چگونگی اونم دلسردیم
پیامبر نیز موضوع را برایشان روشن سازی کردند که : لوح محفوظ " قبلا نوشته شده است " نه اینکه " قبلا تعین شده از طرف خداوند "
صحابه از این خبر خوشحال شدند و به روال قبلی زندگی خود بازگشتند
خداوند به انسان اختیار داده و خیر و شر ما ، دست خودمان است و از طرف خدا نیست . دلیل این حرف بسیار واضح است : اگر خداوند خیر و شر ما را انجام می داد ، ما این وسط ، هیچکاره بودیم و در واقع نه نیکوکار بودیم و نه گناه کار و بهشت و جهنم میرفت زیر سوال
بهتره که در زندگیتون جمله ی " اگه قراره بیفته میافته و اگه قراره نیافته نمی افته " رو تا درک نکرده اید، استفاده نکنید
چون راه رو از شما گم میکنه